مقالات آموزشیمقالات آموزشی فارکس

استراتژی معاملاتی چیست؟ و چرا استراتژی معاملاتی مهم است؟

منظور از استراتژی معاملاتی این است که شما به عنوان تریدر و یا سرمایه گذار باید بدانید سرمایه خود را در کجا، چه وقت و به چه میزانی هزینه کنید تا به بازدهی مثبتی برسید. البته تعیین استراتژی به آسانی تعریفی که معنا کردیم نیست. شما باید به عنوان یک تحلیلگر بازار را بشناسید از اخبار روز با خبر باشید و بتوانید آینده را پیش بینی و در نهایت تصمیم بگیرید .

پس برای این کار نیاز دارید تا از روشهای تحلیل تکنیکال و بنیادی و یا بسیاری از مواقع از هردو استفاده کنید .با استفاده از این روشها شما  میتوانید روند بازار را تشخیص دهید و در مورد زمان مناسب ورود و خروج، حجم سرمایه، زمان معامله، انتخاب صنایع و شرکتها و …تصمیم بگیرد.

استراتژی معاملاتی چیست؟

داشتن استراتژی به معنی تعریف کردن یک سری شرایط خاص در بازار است که از قبل می دانیم وقتی آن شرایط برقرار شوند، می توان وارد معامله ای شد که با احتمال بسیار بالا سودده خواهد بود. پس وقتی از یک استراتژی معاملاتی صحبت می کنیم در واقع به دنبال تعریف شرایطی از پیش تعیین شده هستیم که می دانیم احتمال گرفتن سود در آن شرایط بسیار بالا است. برای این کار از یک سری ابزارهای تحلیلی مشخصی استفاده خواهیم کرد و به این ترتیب هر چقدر شرایط دشوار هم باشد، معامله‌گر دچار استرس نمی‌شود و می‌تواند با آرامش کامل روند معامله را طی کند.

ساخت استراتژی معاملاتی مثل غذا پختن می ماند. شما باید بدانید چه چیزی را با چه چیزی ترکیب کنید و هر کدام را چه زمانی در غذا بریزید تا یک غذای خوشمزه در بیاید.

استراتژیی معاملاتی چیست؟

 

بیشتر معامله‌گران مبتدی معمولا احساسات خود را درطی روند معامله وارد می‌کنند واین می‌تواند منجر به ضررهای جبران‌ناپذیری شود. اما با وجود استراتژیهای دقیق، معامله‌گران توجهی به احساسات ناپایدار و موقتی خود نمی‌کنند و تنها روی مسیر و هدف خود متمرکز می‌شوند.

وجود یک برنامه حساب شده مزایای زیر را دارد:

  • استراتژی‌ها می‌توانند چگونگی خرید و فروش موفق را به معامله‌گران نشان دهند.
  • معامله‌گران با استراتژی معاملاتی می‌توانند با دید بهتری دنیای بازارهای مالی  را بررسی کنند.
  • با وجود بهترین استراتژی معاملاتی، معامله‌گران می‌توانند معامله مورد نظر خود را دقیق‌تر تحلیل کنند.

بهترین استراتژی معاملاتی چیست؟

بهترین استراتژی

 

بهترین استراتژی معاملاتی آن است که در تمام شرایط بازار و در تمام روندهای صعودی و نزولی و حتی رنج بتواند سودآور باشد و نقاط ورود و خروج دقیقی بدهد و در نهایت شما به عنوان یک تریدر که از آن استراتژی استفاده میکنید به سودهی مستمر برسید و  ضررهایش بگونه ای باشد که بتواند از لحاظ روانی شما را تحت تاثیرقرار ندهد.

 

داشتن استراتژی معاملاتی چه اهمیتی دارد؟

نقش استراتژی معاملاتی در موفقیت معامله گران این است که باعث می‌شود با شناخت همه جوانب، بهترین تصمیم را بگیرند و در مسیری قدم بردارند که مناسب آن‌ها است. بدون استراتژی معاملاتی مناسب، نمی‌توان در بازارهای مالی به موفقیت دست یافت و این موفقیت را حفظ کرد. حتی در مواردی، امکان از بین رفتن اصل سرمایه نیز وجود دارد.

برای مثال تصور کنید در یک جزیره دورافتاده قرار گرفته‌اید که هیچ اطلاعی از جزییات مکانی آن ندارید. اگر هدف شما زنده ماندن در این جزیره باشد، داشتن نقشه جزیره و یک برنامه برای بقا از همه چیز برای شما حیاتی‌تر خواهد بود. استراتژی معاملاتی هم برای معامله‌گر مثل یک نقشه و برنامه بقا در بازارهای پر از ریسک مالی است. بدون وجود آن احتمال بقای شما در این بازارها بسیار کم خواهد شد.

استراتژی در معامله اهمیت بسیار بالایی داردو به  معامله گران بازار این امکان را میدهد که مدیریت معامله در دست خودشان باشد و با تمرکز بالا و مدیریت ریسک معامله را انجام بدهند. استفاده از استراتژی مناسب برای معاملات باعث میشود که در برابر ریزش یا افزایش قیمت یک سهم یا ارز به صورت هیجانی تصمیم نگرفت و طبق برنامه ریزی که قبل از باز کردن معامله کرده بودیم پیش برویم. بهترین معامله گران این بازار هم از استراتژی های شخصی خودشان استفاده می کنند و میزان ضرر را تا حد زیادی کاهش میدهند.

چرا به استراتژی معاملاتی نیاز داریم؟

کسانی که در بازارهای مالی فعالیت کرده اند حتما میدانند که احساسات و هیجانات،رفتار معامله گر را تحت تاثیر قرار میدهد.رفتارهای هیجانی و عدم تسلط بر آن حتی می‌تواند اصل سرمایه ما را هم به خطر بیندازد؛ در حالی که قدم اول در سرمایه‌گذاری حفظ اصل سرمایه است. داشتن یک استراتژی مشخص به ما کمک می‌کند تا روی اصول و برنامه خود بمانیم و اسیر تصمیم‌های احساسی نشویم.

بسیاری از فعالان و معامله‌گران قدیمی در بازارهای مالی، به داشتن حداقل یک استراتژی معاملاتی تاکید دارند. توصیه این افراد دوری از هرگونه شلختگی و شلوغی بیش از حد در یادگیری و موضوعات گسترده است. تنها انتخاب یک استراتژی در ابتدای راه کافی است. بعد از اینکه یک استراتژی معاملاتی را خوب فرا گرفتید و آن را آزمون و خطا کردید، می‌توانید برای اطمینان بیشتر به سراغ استراتژی‌های دیگر بروید. بسیاری معتقدند زمانی یک استراتژی موفق است که در حدود شش ماه تست شده و در بیش از نیمی از معاملات درست عمل کند و به سوددهی مستمر برسد.

 

ویژگی های استراتژی های معاملاتی

همانطور که گفته شد، استراتژی های معاملاتی ویژگی های خاص خود را دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت و حفاظت از سرمایه
  • نقش تحلیل تکنیکال در استراتژی معامله
  • ترس از دست دادن را کنار بگذارید
  •  تحقیقات و بررسی خود را در مورد سهم یا ارز را کامل کنید

کلید موفقیت در استراتژی های معاملاتی استمرار و نظم است.

 

انواع استراتژی معاملاتی:

ساختار کلی استراتژی معاملاتی در بازارهای مختلف مالی برای یک معامله‌گر ثابت و یکسان است. ولی متناسب با سرعت انجام معاملات و نوع سرمایه‌گذاری/معامله‌گری، انواع مختلفی برای این استراتژی‌ها معرفی می‌شود که در زیر چند مورد از این اسم‌ها یا سبک‌های معاملاتی را می‌بینید:

  • اسکالپینگ(Scalping)

از پر استفاده ترین استراتژی های ترید ، اسکالپینگ است. در این روش ترید، برخلاف ترید روزانه از تایم فریم های بسیار کم  در حد چند دقیقه(زیر 5 دقیقه) برای معامله ها استفاده می کنند. معامله گران در این روش روی سود های کوچک تمرکز دارند و با کم ترین سود از معامله خارج میشوند. استفاده از این روش برای افراد مبتدی بخاطر نوسانات شدید اصلا توصیه نمیشود و ریسک بالایی دارد. فقط افراد حرفه ای از این روش می توانند سود بدست بیارورند.

  • ترید روزانه (Day Trading)

همانطور که میدانید بازار شامل نوسانات زیادی است و برخی تریدرها برای اینکه از این نوسانات  در امان باشند در تایم های بالاتر بطور مثال  4 ساعته و 1 ساعته ترید انجام میدهند. ترید های روزانه در طول یک روز انجام میشود و ریسک پایین تری نسبت به سایر ترید ها دارد که از تایم فریم پایین تری استفاده می کنند.

  • نوسان‌گیری یا سوئینگ تریدینگ (Swing Trading)

معاملات سوئینگ، معاملات خرید و فروشی هستند که با هدف استفاده از نوسانات کوتاه مدت در روند قیمت یک کالای با ارزش مانند یک سهم (یا هر ابزار مالی) به مدت چند روزتا چندهفته طول می‌کشد. البته معامله‌گران سوئینگ می‌توانند، پوزیشن معاملاتی خود را در عرض چند روز یا حتی چند ساعت هم ببندند.

  • پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

روشی از معامله است که در آن تریدر ترجیح می‌دهد تا در بازه زمانی باند مدت چندماهه پولش را در بازار سرمایه‌گذاری کند.

در پوزیشن تریدینگ (position trading ) سرمایه‌گذاری روی ترندها و روندهای برتر صورت می‌گیرد. اصولا در این روش از اخبار و شاخصهای فاندمنتال بازاری که در آن فعال هستید استفاده می‌شود ولی استفاده از برخی ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز در انتخاب زمان ورود به پوزیشن هم تاثیرگذار هستند. استفاده از این روش اثر نوسانات بازار را روی پوزیشن ما به حداقل می‌رساند.

یکی از پایه‌های موفقیت در پوزیشن تریدینگ، شناسایی درست و به موقع نقاط مناسب برای ورود و خروج است.

جدا از موارد گفته‌شده، دو سبک معاملاتی دیگر با استفاده از اوراق اختیار توسط بعضی از فعالان بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو سبک معاملاتی عبارتند از:

  • آپشن تریدینگ (Options Trading)

معامله آپشن (Option Trading) یا آپشن تریدینگ نوعی معامله در بازار ارز دیجیتال است که از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. مشتقاتی که در آپشن تریدینگ استفاده می‌شوند، ابزاری است که به کمک آن می‌توان معاملات را با سود فراوان انجام داد.

  • هج تریدینگ (Hedge Trading)

هج کردن به حالتی گفته می‌شود که تریدر بر روی دو احتمال متضاد در بازار و به صورت همزمان پوزیشن معاملاتی می‌گیرد. برای مثال، خرید و فروش همزمان بر روی یک جفت ارز

 

چطور استراتژی معاملاتی مناسب داشته باشیم؟

چطور استراتژی معاملاتی داشته باشیم

برای اینکه بتوانید استراتژی معاملاتی قابل قبولی را تعیین کنید که با استفاده از آن در شرایط مختلف به سودمستمر و قابل قبولی برسید، لازم است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تعیین بازه زمانی معامله

در اولین قدم برای اینکه  یک استراتژی معاملاتی دقیق و کارآمدداشته باشید ، مهم است که  تعیین کنید در کدام بازه زمانی قصد معامله دارید (کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدت) . در واقع با تعیین این بازه زمانی، تکلیفتان با خودش روشن می‌شود. بعضی اوقات معامله‌گران قصد انجام معاملات کوتاه‌مدت را دارند و بر همین منوال وارد معامله‌ای می‌شوند؛ ولی با ریزش قیمت، تصمیم خود را عوض کرده و به ماندن در معامله به قصد کسب سود در آینده ادامه می‌دهند. این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات تریدرها است. بنابراین در هر شرایطی به برنامه معاملاتی خود پایبند بوده و از آن پیروی کنید.

2. برنامه‌ریزی براساس روحیات خود

در این مرحله شما باید سعی کنید بر اساس روحیات و ویژگی‌هایی که از خود میشناسید، استراتژی معاملاتی را تدوین کند. مطمئنا برای فردی که بسیار عجول است، معامله در بازه‌های زمانی بلندمدت مناسب نیست. بنابراین برای رسیدن به برنامه معاملاتی مناسب، باید از الگوهای رفتاری و میزان ریسک‌پذیری خودتان آگاهی داشته  باشید.

3. انتخاب ابزارهای معاملاتی

معامله‌گر باید در ادامه تدوین استراتژی معاملاتی خود، تعیین کند که برای تحلیل از چه نوع تحلیلی و از چه ابزارهای معاملاتی استفاده می‌کند. به عنوان مثال معامله‌گری که روش اسکالپینگ را برای معامله انتخاب می‌کند، احتمالا در تایم فریم‌های ۵ الی ۱۵ دقیقه و با کمک اندیکاتورها و اسیلاتورهایی مانند موینگ اوریج ، MACD یا الگوهای کندل استیک به معامله می‌پردازد.

4. میزان سرمایه برای ورود(مدیریت سرمایه)

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تعیین استراتژی معاملاتی، مشخص کردن میزان سرمایه برای ورود به هر معامله است. با تعیین مقدار سرمایه برای معاملات، از ضررهای بزرگ جلوگیری شده و مدیریت سرمایه بهتر انجام می‌شود. لازم به ذکر است میزان سرمایه برای هر معامله، به شرایطی مانند میزان سرمایه کلی و ریسک‌پذیری معامله‌گران بستگی دارد.

5. تعیین نقاط ورود و خروج

تریدر ، باید بداند براساس چه تحلیلی و در کدام نقطه ورود و خروجش  را انجام دهد. در واقع با تعیین این نقاط در استراتژی معاملاتی خود، در زمان یافتن یک معامله سودمند، از معامله عقب نمی‌ماند و یا ورود زود هنگام به معامله ندارد و به موقع وارد معامله می‌شود. برعکس این مسئله هم صدق می‌کند؛ در زمان ضررده بودن معامله، می‌دانید در کدام نقطه جلوی زیان بیشتر را بگیرید. بنابراین استراتژی ورود و خروج، یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه معاملاتی است که معامله‌گران باید به آن پایبند باشند.

5. آزمایش استراتژی و تکرارچند باره  آن و نتیجه گیری

زمانی که تمام موارد بالا را انجام دادید ، بهتر است به تست استراتژی خود بپردازید.شما میتوانید با استفاده از حسابهای دمو به این کار بپردازید و با آزمایش این استراتژی که تدوین کردید ، سودده یا ضررده بودن آن را معلوم کنید. در صورت درست کار نکردن پلن، باید به دنبال رفع نقاط ضعف و تصحیح آن باشید. بعد از تصحیح ایرادات استراتژی، دوباره آن را مورد آزمایش قرار دهید تا جایی که به یک استراتژی کامل و دقیق برسید.

 

روانشناسی در استراتژی معاملاتی

از مهمترین و اساسی ترین مسائل که باید در تدوین یک استراتژی به آن توجه کرد شناخت خود و رفتار بازار است ،اینکه شما شناخت خوبی ازتیپ شخصیتی تان داشته باشید بسیار حائز اهمیت است.طرح کلی ذهنی شما از پول و وضعیت مالی تان شامل باورها ، احساس عمیق و الگوها و برنامه هایی است که در ذهن ناخودآگاه خود دارد.

اینکه شما چه شخصیتی دارید، به انتخاب بهتر استراتژی‌تان کمک می‌کند.عده‌ای از افراد یادگیرنده هستند و برای انجام هر کاری باید ابتدا تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار دهند. گروهی دیگر با داشتن خصیصه عمل‌گرایی، به سرعت وارد انجام کاری می‌شوند و در حین انجام آن به بررسی شرایط می‌پردازند.

علاوه بر این ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی افراد هم با یکدیگر متفاوت است. پس قطعا یک روش معاملاتی نمیتواند برای این دو گروه کارآیی یکسانی داشته باشد و باید گزینه بهینه برای هر کدام مشخص شود.

روانشناسی بازار هم یکی دیگر از عوامل مهم برای تصمیمات معاملاتی است. این عبارت به معنای نظر و احساس اهالی بازار نسبت به روند بازار است که آیا بازار صعودی خواهد بود یا نزولی و غیره…

 

پیشنهاد مطالعه:11 نکته و ترفند روانشناسی تجارت برای تسلط بر بازار

 

کلام پایانی

در این مقاله ی  تی پی چارت ،مفهوم استراتژی معاملاتی و اهمیت و ویژگیهای  آن را بررسی کردیم. باید بدانید برنامه مناسب شما همانی است که ارتباط مستقیمی با شدت ریسک‌پذیری، شناخت از خود و مهارت‌ها و میزان تجربه شما از بازار را دارد.

تعریف و طراحی استراتژی معاملاتی که بتواند عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد، مشخصا نیازمند کسب دانش و تجربه زیاد است. درواقع برای اینکه بتوانید شرایط مختلف بازار را پیش‌بینی کنید و برای مقابله با هر کدام برنامه‌ای مشخص داشته باشید، لازم است هم موفقیت و هم شکست را در بازار تجربه کرده باشید.

از این رو یک استراتژی خوب باید از فاکتورهای تعیین بازار معاملاتی، روش‌های مختلف معاملاتی، روش‌های مدیریت سرمایه و میزان زمانی که قرار است برای آن صرف کنید، برخوردار باشد. در واقع هر چقدر یک استراتژی به روان‌شناسی شخصیت شما نزدیک‌تر باشد، می‌تواند به عنوان بهترین سبک معاملاتی برای شما در نظر گرفته شود.

جان مورفی ، در کتاب تحلیل تکنیکال بازار سرمایه، یک چک لیست جامع از استراتژی معاملاتی مورد استفاده در کتاب خود را ارائه کرده که این چک‌لیست می‌تواند مرجع بسیار خوبی برای افرادی باشد که فعالیت خود را به تازگی در بازارهای مالی شروع کرده‌اند و هنوز به استراتژی خاص خود نرسیده‌اند.

 

دیدگاه ها و نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پایگاه دانش

مشاهده همه

جدیدترین بروکرها

مشاهده همه
جدیدترین اندیکاتورها مشاهده همه