اصطلاحات ارزهای دیجیتال

آشنایی با مهمترین اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

بازار رمزارزها یکی از  پیچیده ترین بازارهای مالی به حساب می آید.در مقاله ارز دیجیتال چیست به طور مفصل در مورد ارز دیجیتال توضیح دادیم. در این مقوله قصد داریم مهمترین و کاربردی ترین اصطلاحات رایج در بازار رمز ارزها را برایتان تعریف کنیم،زیرا برای ورود به این بازار جذاب و در عین حال پر ریسک ،لازم است تا ابتدا الفبای آن که همان اصطلاحات مرتبط با این حوزه است به طور کامل آشنا شوید.

هر بازاری زبان و اصطلاحات مخصوص به خودش را دارد و برای پیشرفت موفقیت در هر کاری باید بتوانید ارتباط موثر را با آن حوزه داشته باشید پس دانستن اصطلاحات رایج در آن بازار از ملزومات ورود به آن است. اگر چه تعداد اصطلاحات بازار ارزدیجیتال بسیار زیاد است ولی ما  سعی کرده ایم کاربردی ترین و مهم ترین اصطلاحات را که هر تریدری لازم است بداند را به طور ساده و قابل فهم بیان کنیم.

اگر از طرفداران بازارهای مالی و سرمایه گذاری هستید و قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال را دارید لازم است که با اصطلاحات مهم آن بصورت کامل آشنا باشید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

ترس از دست دادن
|
FOMO

عموماً زمانی که بازارها به سرعت در حال افزایش هستند، شدیدتر می شود. FOMO می‌تواند منجر به تجارت احساسی و تصمیم‌گیری نادرست شود – این خطرناک است زیرا واپس نگری 20/20 است و پس از آنکه همه چیز را به راحتی از دست دادید، پشیمان می شوید از اینکه زمان مناسبی را برای تجارت انتخاب نکردید. (گرچه زمان بندی مناسب برای تجارت سخت است.)

عدم اطمینان و شک
|
FUD

این یک تاکتیک کلاسیک روابط عمومی و تبلیغاتی است. منحرف کردن درک عمومی در مورد یک محصول، فناوری یا کاندیدا، با انتشار استراتژیک اطلاعات نادرست که برای ایجاد یک واکنش احساسی منفی طراحی شده است.

سافت فورک
|

 یک سافت فورک را به عنوان یک ارتقاء نرم افزاری برای بلاک چین در نظر بگیرید. تا زمانی که توسط همه کاربران پذیرفته شود، به مجموعه استانداردهای جدید یک ارز تبدیل می شود. سافت فورک ها برای آوردن ویژگی ها یا عملکردهای جدید، معمولاً در سطح برنامه نویسی، به بیت کوین و اتریوم استفاده می شوند. از آنجایی که نتیجه نهایی یک بلاک چین سینگل (تک) است، تغییرات با بلوک‌های قبلی فورک سازگار هستند.

هارد فورک
|

 هارد فورک زمانی اتفاق می افتد که کد آنقدر تغییر می کند که نسخه جدید دیگر با بلوک های قبلی سازگاری ندارد. در این سناریو، بلاک چین به دو بخش تقسیم می شود: بلاک چین اصلی و نسخه جدید که از مجموعه قوانین جدید پیروی می کند. بع این روش، یک ارز دیجیتال کاملاً جدید ایجاد می شود که منبع بسیاری از کوین های شناخته شده است. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین کش و بیت کوین گلد از طریق هارد فورک از بلاک چین اصلی بیت کوین خارج شدند.

سولانا
|

 سولانا یک پلت فرم قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین است که برای تسهیل ایجاد برنامه های غیرمتمرکز (dapps) طراحی شده است.  این پروژه توسط آناتولی یاکوونکو در سال 2017 تأسیس شد، در حالی که بلاک چین و توکن رمزنگاری بومی آن، SOL، سه سال بعد در مارچ 2020 رسما فعال شد.

مارکت کپ
|

ارزش بازار (یا مارکت کپ) کل ارزش دلاری تمام سهام یک شرکت است ،در مورد بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر، تمام کوین هایی است که استخراج شده اند. در کریپتو، ارزش بازار با ضرب تعداد کل کوین هایی که استخراج شده اند در قیمت یک کوین در هر زمان مشخص محاسبه می شود.

ایردراپ کریپتوکارنسی
|

 “ایردراپ” به روشی برای توزیع ارزهای دیجیتال در بین مردم اشاره دارد، از طریق این واقعیت که آنها دارای توکن ها یا کیف پول های خاص دیگری در یک بلاک چین خاص هستند. ایردراپ معمولاً برای اهداف بازاریابی انجام می شود تا انگیزه نگهداری توکن های دیگر یا ترغیب آنها برای تبدیل شدن به یک شرکت در شبکه بلاک چین باشد.

نود
|
node

 ابتدایی ترین واحد زیرساخت بلاک چین که داده ها را ذخیره می کند.

 یک نود اساسی ترین واحد و بخش حیاتی یک زیرساخت بلاک چین است که داده های آن را ذخیره می کند و اجازه می دهد تا تمام ارتباطات (تراکنش ها) از آن عبور کنند. این می تواند توسط هر دستگاه محاسباتی شخصی یا سرور اجرا شود. نود ها به هم متصل هستند و از این رو، می توانند به راحتی داده ها را بین یکدیگر منتقل کنند. برای عملکرد صحیح، به روز بودن همیشگی آنها ضروری است.

گیت‌هاب
|

گیت‌هاب  بزرگترین وب سایت میزبانی کد در سراسر جهان است. این یک سرویس پیشرو برای توسعه دهندگان است، که در آن می توانید دنباله کدهایی را که در دسترس جامعه گیت‌هاب قرار می گیرند، ارسال کنید. یکی از اهداف اصلی گیت‌هاب ترویج کار مشترک و اجازه دادن به توسعه دهندگان برای کار همزمان روی یک پروژه از هر نقطه از جهان است

فلیپنینگ
|

به یک موقعیت فرضی اشاره دارد که در آن اتریوم از نظر ارزش بازار از بیت کوین پیشی خواهد گرفت.

کریپتو فاست
|

کریپتو فاست به کاربران این امکان را می‌دهد تا با انجام کارهای ساده، ارزهایی در مقادیر کم به عنوان جایزه کسب کنند. این استعاره بر این اساس است که چگونه حتی یک قطره آب از یک شیر آبی که نشتی دارد می تواند در نهایت یک فنجان را پر کند، پس به همان نسبت این جوایز کوچک نیز می‌توانند گسترش یافته و بیشتر شوند. انواع مختلفی از کریپتو فاست‌ها وجود دارد، از جمله فاست‌های بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و BNB.

توکن حاکمیتی
|

توکن‌های ارزهای دیجیتالی هستند که توسط توسعه‌دهندگان ایجاد می‌شوند تا به دارندگان اجازه دهند آینده پروژه یا پروتکل را شکل دهند. دارندگان این توکن به تصمیماتی که بر آینده یک پروژه تأثیر می گذارد رأی می دهند و بر آن تأثیر می گذارند. این شامل پیشنهاد یا اقدام پیشنهادهای جدید، ادغام ویژگی های جدید، یا تغییر نحوه عملکرد خود سیستم حکومتی است

اپلیکیشن های غیرمتمرکز
|
dApps

 اپلیکیشن های غیرمتمرکز یا dApps یک راه انقلابی جدید برای توسعه برنامه هایی هستند که از فناوری بلاک چین برای حذف واسطه ها استفاده می کنند.

سازمان مستقل غیرمتمرکز
|
DAO

سازمان مستقل غیرمتمرکز، سازمانی است که در آن کنترل به جای اینکه بر اساس یک سلسله مراتب از بالا به پایین ساخته شود، بین همه شرکت کنندگان پخش می شود.

گیم‌فای
|

گیم‌فای تلفیقی از دو کلمه بازی و مالی است و به بازی‌های بلاک چین بازی برای کسب درآمد اشاره دارد که انگیزه‌های اقتصادی را به بازیکنان ارائه می‌دهد. به طور معمول، بازیکنان می‌توانند با انجام وظایف، مبارزه با دیگر بازیکنان و پیشرفت در سطوح مختلف بازی، پاداش‌های ارز دیجیتال و NFT کسب کنند.

وب3
|
Web 3.0

وب3 که با نام Web 3.0 نیز شناخته می شود، مرحله اصلی بعدی در تکامل اینترنت است که مبتنی بر تمرکززدایی، باز بودن و استفاده بیشتر برای کاربران فردی خواهد بود.

متاورس
|
metaverse

 اصطلاح “metaverse” پورمانتویی است که “meta” و “universe” را ترکیب می‌کند. این اصطلاح به پلتفرم‌های دیجیتال فعلی و آینده با تمرکز بر واقعیت مجازی و افزوده اشاره دارد. به طور گسترده ای به عنوان مرز بعدی اینترنت، یک فرصت تجاری و مالی قابل توجه برای صنعت فناوری و سایر بخش ها تبلیغ می شود.

|
ICO

مخفف Initial Coin Offering یا عرضه اولیه ارز است، که نوعی تامین مالی با استفاده از ارزهای دیجیتال است.

حمله 51 درصدی
|

یک وضعیت فرضی که در آن بیش از نیمی از قدرت محاسباتی در یک زنجیره بلوکی توسط یک فرد یا گروه کنترل می‌شود، بنابراین به آن‌ها اجازه می‌دهد تعیین کنند که کدام تراکنش‌ها را تأیید کنند.

آلت‌کوین
|

همه ارز دیجیتالی که بعد از بیت کوین وارد بازار شدند.

|
AML

مبارزه با پول شویی یک چارچوب قانونی است که توسط دولت ها و شرکت ها برای جلوگیری از جرایم مالی مانند پولشویی، تامین مالی تروریسم، کلاهبرداری و غیره استفاده می شود.

|
ATH

مخفف All-Time High، یعنی بالاترین ارزشی که یک دارایی در هر مقطعی از تاریخ خود به دست آورده است.

غیرمتمرکز
|
Decentralised

 هنگامی که چیزی کنترل مرکزی ندارد، بلکه به طور مستقل از طریق شبکه‌های همتا به همتا و الگوریتم‌های اجماع عمل می‌کند، به این ترتیب، تراکنش‌ها پس از تأیید روی بلاک‌چین‌هایی که هیچ مرجع مرکزی یا محل سکونت ندارند، قابل برگشت نیستند. 

سازمان غیرمتمرکز خودگردان
|
DAO

 یک شرکت یا کسب و کار که توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می شود و توسط جامعه دارای توکن اداره می شود.

صرافی غیرمتمرکز
|
DEX

سیستمی که امکان داد و ستد غیرقابل اعتماد و همتا به همتا ارزهای دیجیتال را بدون دریافت هزینه توسط شخص ثالث یا واسطه فراهم می کند.

امور مالی غیرمتمرکز
|
DeFi

 توسعه برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین را برای فعال کردن تراکنش‌های همتا به همتا بدون شخص ثالث تحت فشار قرار می‌دهد.  برنامه‌های DeFi شامل پلتفرم‌های وام‌دهی، صرافی‌ها، بازارهای پیش‌بینی و بسیاری از راه‌حل‌های دیگر هستند که بر اساس پروتکل‌های مختلف ساخته شده‌اند.

توزیع
|
Distribution

 فروش کوین، به ویژه توسط نهنگ هایی که مقادیر زیادی در اختیار دارند، برای تثبیت قیمت ها و جلوگیری از سقوط آنها.

حمله دوبار خرج کردن
|
Double-spend

 هنگامی که شخصی سعی می کند تراکنشی را ارسال کند اما در نهایت آن را دو بار ارسال می کند زیرا منتظر تایید اولین تراکنش در زنجیره نبوده است. این اغلب توسط کسانی انجام می شود که قصد بدی دارند و در صورت قربانی شدن می تواند منجر به از دست دادن تمام سرمایه شما شود.

طلای دیجیتال
|

 گاهی اوقات ارزهای دیجیتال مختلف بر اساس میزان ذخیره و ارزش‌شان با طلای واقعی مقایسه می شوند. معمولاً بیت کوین را طلای دیجیتال می نامند.

دامپینگ
|

فرآیند تخلیه مقادیر زیادی کوین به یکباره در صرافی‌ها، که قیمت‌ها را پایین می‌آورد، زیرا عرضه بیش از تقاضا برای آن ارز دیجیتال خاص وجود دارد.

خودتان تحقیق کنید
|
Do Your Own Research

این بدان معنی است که همه سرمایه گذاران رمزارز قبل از سرمایه گذاری در هرگونه پروژه‌ای، باید تحقیقات لازمه را خودشان انجام دهند.

نقاط ورودی و خروجی
|

اینها نقاطی هستند که در آن سرمایه گذار تصمیم به خرید یا فروش یک کوین/توکن خاص می گیرد.

|
ERC-20

یک استاندارد فنی که برای قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم استفاده می‌شود و تضمین می‌کند که همه توکن‌ها و تراکنش‌ها با قوانین خاصی مطابقت دارند (مانند تعداد اعشار برای استفاده).

ماکسیمالیست بیت کوین
|

شخصی که طرفدار بیت کوین است و از آن در برابر سایر دارایی های رمزنگاری شده دفاع می کند.

بلاک چین
|

 نوعی دفتر کل عمومی غیرمتمرکز که حاوی سوابق/معاملات است و مبنای کار تعداد ارزهای رمزنگاری شده را تشکیل می‌دهد، با استفاده از رمزنگاری برای پیوند دادن بلوک‌ها به یکدیگر در یک زنجیره به طوری که هر بلوک به صورت زمانی با بلوک قبلی مرتبط می‌شود و از وقوع هرگونه دستکاری یا تاریخ تجدیدنظرطلب جلوگیری می‌کند. زیرا بلافاصله توسط سایر کاربران در شبکه شناسایی می شود.

ارتفاع بلاک
|

هنگامی که در مورد شبکه های بلاک چین مانند بیت کوین (BTC) صحبت می شود، این اصطلاح به تعداد بلاک هایی اشاره دارد که ارتفاع/طول کل آنها را تشکیل می دهند که از بلاک شماره 0 شروع می شود، و بلاک پیدایش آن نیز نامیده می شود، که در اولین دور به روز رسانی این شبکه استخراج شد.

پاداش بلاک
|
Block Reward

 نوعی انگیزه پولی که توسط ارزهای دیجیتال ارائه می‌شود، هر زمانی که فردی با موفقیت یک بلاک را استخراج می‌کند.

محدودیت اندازه بلاک
|

 حداکثر مقدار داده ای که می تواند در یک بلاک گنجانده شود و بر حسب بایت اندازه گیری می شود. بیت کوین یک مگابایت کدگذاری شده است، در حالی که اتریوم اخیراً با حدود 20 درصد افزایش به 12.66 مگابایت رسیده است و برنامه هایی برای افزایش بیشتر آن در سال های آینده وجود دارد.

خرید در کف قیمت
|
BTD

 مخفف «Buy The Dip» (خرید در کف قیمت) است و به معنای خرید کوین/توکن در زمانی است که قیمت کاهش می‌یابد و ارزان هستند.

متمرکز
|

 یک سیستم قدرت که در آن یک مقام مرکزی بر اجرای عملیات کنترل دارد. اغلب با سبک حکومت دیکتاتوری و یک نقطه حمله همراه است.

پروتکل بدون کوین
|
Coinless Protocol

یک شبکه غیرمتمرکز که در آن تمام مکانیسم‌های تشویقی در خود پروتکل تعبیه شده است و نه به عنوان یک لایه اضافی در بالای آن (مانند اتریوم).  هدف، ایجاد سیستم های کاملا مستقل بدون مدیریت مرکزی است.

چفینگ
|

 روش ارسال عمدی سیگنال‌های نادرست بین نود‌ها در شبکه با استفاده از آدرس‌های IP جعلی به طوری که آنها فقط اطلاعاتی را ببینند که قبلاً توسط نودهای دیگر (یا مجموعه‌ای از نودها) دیده شده است، در نتیجه اجماع برای هر گونه داده جدیدی که به زنجیره اضافه می‌شود غیرممکن می‌شود.

تائیدیه
|
Confirmation

 این همان تعداد تراکنش‌هایی است که از زمان شروع به کار، چه از طریق استخراج یا سایر روش‌ها، از جمله تراکنش‌های خصوصی خارج از زنجیره، پردازش/تأیید شده و به دفتر کل اضافه شده است.

عمده فروشی
|

 فرآیند فروش رمزارزها یا توکن ها از طریق تامین مالی جمعی معمولاً قبل از انتشار یک توکن/کوین پروژه جدید مبتنی بر بلاک چین انجام می شود تا سرمایه گذاران بتوانند در پاداش ها و مشوق های اولیه شرکت کنند.

ارز دیجیتال
|
Cryptocurrency

شکلی از دارایی دیجیتال است که از رمزنگاری به عنوان معیار امنیتی اولیه خود برای کنترل ایجاد واحدهای اضافی و تأیید تراکنش ها در شبکه غیرمتمرکز خود استفاده می کند.

مشتقات رمزنگاری
|

یک ابزار مالی که ارزش خود را از یک دارایی پایه به دست می آورد. آنها معمولاً قراردادهایی هستند که بین دو طرف بر اساس قیمت یک کالا، نرخ یا شاخص خاص در تاریخ آینده معامله می شوند.

اقتصاد رمزنگاری
|

 ترکیبی از رمزنگاری، نظریه اطلاعات، علوم رایانه و نظریه بازی‌ها، سیستم‌های اقتصادی امنی را ایجاد می‌کند که مدل‌های اجماع اثبات کار را از طریق کنترل غیرمتمرکز، تغییر ناپذیری و تراکنش‌های غیرقابل اعتماد تشویق می‌کند.

کریپتوگرافی
|

پروتکل های رمزنگاری یا تکنیک های ریاضی برای رمزگذاری پیام های ارسال شده بین طرفین استفاده می شود که سپس با استفاده از یک کلید برای اهداف امنیتی رمزگشایی می شوند.

کوین مرده
|
Dead Coin

این اصطلاح اشاره به پروژه ای دارد که برای استفاده به عنوان ارز دیجیتال راه اندازی شده اما شکست خورده است.

غیر الزام آور
|
Non-binding

 قراردادهای غیر الزام آور معمولاً زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که دو طرف بخواهند بحث های اولیه را روی کاغذ بیاورند تا مطمئن شوند که با شرایط موافقت می کنند بدون اینکه از نظر قانونی به آنها تعهد بدهند.

استعلام بها
|
LOI

استعلام بها (Letter of Intent) یک نامه رسمی است که برنامه های کلی یک توافق بین دو یا چند طرف را قبل از نهایی شدن یک توافق قانونی مشخص می کند. این یک قرارداد نیست و قانوناً قابل اجرا نیست. با این حال، نشان دهنده تعهد جدی یک طرف درگیر به دیگری است. LOI نمونه خوبی از یک قرارداد غیر الزام آور است.

راستی آزمایی
|
DD

راستی آزمایی/ارزیابی موشکافانه (Due Diligence) اقدامات معقولی (تحقیق، حسابرسی یا بررسی) است که به منظور برآورده کردن یک الزام قانونی انجام می شود. این شامل تجزیه و تحلیل و کاهش ریسک ناشی از یک تصمیم تجاری یا سرمایه گذاری و همچنین بررسی سوابق مالی یک شرکت است.

سافو
|
SAFU

صندوق دارایی امن برای کاربران (SAFU) یک صندوق بیمه اضطراری است که توسط بایننس در جولای 2018 برای محافظت از وجوه کاربران تأسیس شد.

ماشین مجازی اتریوم
|
EVM

یک ماشین مجازی کامل تورینگ که به اجرای قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم با پیگیری وضعیت آنها کمک می کند و به آنها اجازه می دهد تا به طور همزمان در کل شبکه از طریق اجماع اجرا شوند. همچنین قیمت گس را قبل از انجام تراکنش ها محاسبه می کند تا از ارسال هرزنامه توسط کاربران با حلقه های بی‌پایان یا کدهای بی فایده جلوگیری کند، که استفاده از آن را برای دیگران بسیار دشوار می کند زیرا هر مرحله محاسباتی مستلزم پرداخت هزینه ای در اتر است.

اتراسکن
|

 یک ابزار وب که به کاربران امکان می دهد تراکنش ها، کیف پول ها و سایر جنبه های بلاک چین اتریوم را بررسی کنند. همچنین نمودارهای مختلفی را برای تجسم داده های گفته شده و لیستی برای کسانی که می خواهند فعالیت خاصی را در شبکه دنبال کنند ارائه می دهد.

معامله in-kind
|

در این نوع معامله، یک شرکت یا موسسه شرکت کننده دارایی های مشابه (مثلاً بیتکوین) را تحویل میدهد و در عوض سهام ETF اسپات بیتکوین را دریافت میکند

معامله نقدی
|

 در این نوع معامله، شرکت کننده به جای تحویل دارایی، پول نقد را تحویل میدهد و در عوض سهام ETF را دریافت میکند.

عمق بازار %1
|
Market Depth ‏ 1%

میزانی که یک دفتر سفارش، ارزش مجموعی سفارشات خرید و فروش را در %1 از قیمت فعلی بازار در بازار مالی یا صرافی ارزهای دیجیتال نشان می دهد.

فلت کوین ها
|
Flatcoins

فلتکوین‌ها استیبل کوین های مرتبط با نرخ تورم هستند که اثر منفی افزایش قیمت بر قدرت خرید ارزی را پیگیری و ردیابی می‌کند و این اثر منفی را کاهش می‌دهند. به عبارتی، هدف این ارزها این است که قیمت آن‌ها با تغییرات تورمی هماهنگ شود تا بتوانند به عنوان استیبل کوین مورد استفاده قرار گیرند

آدرس های منحصر به فرد کریپتو
|
Unique Crypto Address

اینها رشته های الفبایی هستند که به عنوان شناسه برای شرکت کنندگان در یک شبکه بلاکچین عمل می کنند. این آدرس ها برای ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و موارد دیگر استفاده می شود. هر آدرس منحصربه‌فرد است و به‌صورت رمزنگاری ایجاد می‌شود، بنابراین کاملا غیرممکن است که دو آدرس یکسان باشند. آنها برای تضمین امنیت و قابلیت ردیابی تراکنش های ارزهای دیجیتال در بلاکچین ضروری هستند.

نسبت یا شاخص شارپ
|
sharpe ratio

این یک معیار مالی است که برای تجزیه و تحلیل عملکرد یک سرمایه گذاری یا پورتفولیو برای ریسکی که به عهده می گیرد استفاده می شود. تفاوت بین بازده یک سرمایه گذاری و دارایی بدون ریسک و نوسانات آن را که به عنوان انحراف استاندارد اندازه گیری می شود اندازه گیری می کند. نسبت شارپ بالاتر نشان دهنده یک مبادله مطلوب تر بین ریسک و بازده است و آن را به ابزاری ارزشمند در ارزیابی عملکرد سرمایه گذاری تبدیل می کند.

|
To the moon

این عبارت در گروه ها و انجمن های چت ارزهای دیجیتال رایج است. برای ابراز تمایل به افزایش قابل توجه قیمت استفاده می شود. برای این، آنها می گویند ?”When Moon” همچنین زمانی استفاده می شود که قیمت ارز به سرعت در حال افزایش است. در این مورد، عبارت «! to the moon» رایج است.

|
Tokenomics

رمزارزها توسط مجموعه ای از قوانین به نام “tokenomics” اداره می شوند. این اصطلاح، نمادی از توکن و اقتصاد است و به سیاست های پولی تعبیه شده در هر توکن یا کوین اشاره دارد. توکنومیک یک ارز دیجیتال بر عرضه حاکم است و مشخص می کند که چگونه و چه زمانی توکن های بیشتری به گردش اضافه شوند.

مسیریابی پیازی
|
TOR

‏TOR مخفف «The Onion Router» یا مسیریابی پیازی است. مسیریابی پیاز روشی برای ارسال اطلاعات به صورت ناشناس از طریق اینترنت است. شبکه TOR متشکل از هزاران سرور پروکسی در اینترنت است که توسط داوطلبان اجرا می‌شود و مسیریابی را امکان‌پذیر می‌سازد. در حال حاضر ارزهای دیجیتالی وجود دارند که از “گره‌ها (node)” در شبکه TOR پشتیبانی می کنند.

عرضه‌ی کل
|
Total Supply

این اندازه گیری تعداد کل توکن های موجود را نشان می دهد. این با “حداکثر عرضه” که شامل کوین های آینده است متفاوت است. کل عرضه بزرگتر یا برابر با «عرضه در گردش» است. این ارز می تواند شامل ارزهای قابل مبادله و غیرقابل تجارت مانند ارزهای رزرو شده یا هنوز منتشر نشده برای تیم یا سرمایه گذاران باشد.

تراکنش در ثانیه
|
TPS

این به تعداد تراکنش هایی اشاره دارد که یک شبکه می تواند در هر ثانیه پردازش کند. به عنوان مثال، TPS بیت کوین در حال حاضر حدود 5 و اتریوم حدود 10 است. این بدان معناست که برای پردازش سریع تراکنش به کارمزد بالاتری نیاز است.

شناسه تراکنش
|
Transaction ID

 تمامی تراکنش‌های موجود در بلاکچین، مانند مبلغ، آدرس فرستنده و گیرنده و تاریخ انتقال، با یک شناسه ارائه می‌شوند که در دفتر کل بلاکچین در دسترس عموم است. این “شناسه یا آیدی تراکنش” است.

مدل نسبت موجودی به جریان
|
Stock to Flow

این یک معیار کمی است که برای ارزیابی کمبود یک دارایی خاص مانند بیت کوین یا طلا استفاده می شود. نسبت بین عرضه موجود دارایی (سهام یا Stock) و نرخ تولید یا استخراج واحدهای جدید (جریان یا Flow) را محاسبه می کند. نسبت سهام به جریان بالاتر نشان‌دهنده کمبود بیشتر است و پیامدهای احتمالی را برای ارزش دارایی و چشم‌انداز بلندمدت نشان می‌دهد.

تست هاوی
|
Howey Test

تست هاوی (Howey Test)، شرایط قرارگرفتن معامله‌ای خاص را در مجموعه «قراردادهای سرمایه‌گذاری» بررسی می‌کند. این معاملات درصورت واجدشرایط‌بودن، اوراق بهادار محسوب می شوند . این تست نام خود را در سال 1946 از پرونده دیوان عالی SEC علیه شرکت WJ Howey گرفته است.

ٱپن اینترست یا سود باز
|
Open Interest

پن اینترست، تعداد کل قراردادهای معوقی است که در پایان هر روز در بازار موجود است. اپن اینترست سطح کل فعالیت در بازار معاملات فیوچر را اندازه گیری می کند.

افزایش اپن اینترست نشان دهنده ورود پول جدید به بازار است، در حالی که کاهش نشان دهنده خروج پول از بازار است.

خروجی‌های خرج نشده تراکنش
|
UTXO

UTXO مخفف عبارت Unspent Transaction Output است. کل موجودی بیت کوین در یک آدرس بصورت پراکنده در چندین بلوک مختلف در بلاکچین توزیع شدند. بیت کوین های خرج نشده دارای ویژگی UTXO هستند. با جستجو در بلاکچین برای UTXO هایی که متعلق به یک آدرس کیف پول هستند، کل موجودی قابل خرج کردن را می توان تعیین کرد. هنگامی که کیف پول کاملاً سینک و همگام شود، این مورد را نشان می دهد.

|
Wei

 کوچکترین واحد اتریوم است.

هول کوینر
|
wholecoiner

هول کوینر” کسی است که 1 بیت کوین به طور کامل را در اختیار دارد. هر چه قیمت بیت کوین بالاتر می رود، دستیابی به این امر دشوارتر می شود. بنابراین، تعداد «هول کوین ها» محدود است.

حواله بانکی الکترونیکی وایر ترانسفر
|
Wire Transfer

این انتقال الکترونیکی پول از طریق شبکه جهانی بانک ها یا مؤسسات مرتبط است. هزینه های چنین نقل و انتقالاتی می تواند بسیار متفاوت باشد. برخلاف ارزهای دیجیتال، همیشه یک واسطه درگیر است و نقل و انتقالات ممکن است، نه چند ثانیه یا چند دقیقه بلکه روزها طول بکشد.

کشت سود یا ییلد فارمینگ
|
Yeild Farming

این فرآیندی است که به شما امکان می دهد بالاترین بازده ممکن را در دارایی های رمزارز خود ایجاد کنید. در فضای کریپتو، DeFi نقش مهمی را بر عهده گرفته است و خدمات در این فضا، کشت سود و بازده (Yeild Farming)را ممکن می‌سازد. امروزه راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید دارایی‌های رمزارز خود را به استخرهای دیگر منتقل کنید تا سود آن دارایی‌ها را به دست آورید و بازدهی درصدی سالانه (APY) را برای شما به ارمغان بیاورد. صرف خرید دارایی های کریپتو و نگهداری آنها در کیف پول شما هیچ بازدهی ایجاد نمی کند، اما وام دادن به آنها با خدمات DeFi این امکان را فراهم می کند.

باینری آپشن
|
Binary Options

باینری آپشن روشی برای شرط بندی بر روی قیمت سهام است. در بسیاری از کشورها این ابزار غیرقانونی است. اساساً، شما شرط می‌بندید که سهام در مدت زمان معینی از قیمت معینی بالاتر/پایین‌تر خواهد رفت. به جای انجام یک عملیات معاملاتی کلاسیک، روی ارزش سهام شرط بندی می کنید.

حساب‌های مارجین
|
Margin Accounts

یک حساب مارجین از شما می خواهد که یک قرارداد مارجین منعقد کنید. با یک حساب از این نوع، یک معامله گر در حالت T+3 فعالیت می کند، اما به جای اینکه 3 روز منتظر بماند تا بتواند عملیات خود را نهایی کند، کارگزار به او اعتبار می دهد تا زودتر تکمیل شود. این چیزی است که به معامله گران اجازه می دهد تا بیش از 10 معامله را در یک روز صبح انجام دهند. بنابراین، معامله گران می توانند در صورت تمایل، همان پول را که در یک روز 1,000 برابر معامله کنند. با این حال، آنچه مورد نیاز است، دقیقاً یک حساب مارجین است.

سوئینگ تریدر
|
Swing Trader

سوئینگ تریدر در اصطلاحاً به معامله گران کوتاه مدت در بازار فارکس اطلاق میشود .معاملات سوئینگ معاملاتی هستند که نهایت عمر آنها چند ساعت یا حداکثر ۲ یا ۳ روز است و بیشتر از این باز نمیماند.

محدودیت فروش شورت
|
SSR

‏SSR زمانی اتفاق می‌افتد که یک سهم در یک روز 10% یا بیشتر کاهش یابد. هنگامی که یک سهام دارای SSR است، معامله گران نمی توانند موقعیت های فروش شورت داشته باشند، موقعیت ها تنها زمانی می توانند بازگشایی شوند که “در حال افزایش” باشند. به عبارت دیگر، زمانی که ارزش سهام دوباره در حال افزایش است. این بدان معنی است که معامله گران می توانند تصمیم بگیرند که سهام را با قیمت پیشنهادی “شورت” کنند و لزوماً باید منتظر باشند تا خریدار تصمیم بگیرد آنها را با قیمت “شورت” خریداری کند

نسبت حجم واش تریدینگ
|
The Ratio of Wash Trading Volumes

این اصطلاح به بخشی از فعالیت معاملاتی در یک بازار معین اشاره دارد که به واش تریدینگ نسبت داده شده است، که نشان‌دهنده حجم معاملات ساختگی است که توسط سفارش‌های خرید و فروش توسط همان افراد ایجاد می‌شود. این نسبت با مقایسه حجم کل ساختگی با حجم واقعی در یک دوره معین محاسبه می‌شود و نشان می‌دهد که چقدر بازار از طریق استفاده از این شیوه‌ها دستکاری شده است.

بانکداری ذخایر کسری
|
Fractional Reserve banking

 بانکداری ذخایر کسری سیستمی است که در آن بانک ها موظفند تنها بخشی از سپرده های مشتریان خود را به عنوان اندوخته نگه دارند و بقیه را وام دهند. این به بانک ها اجازه می دهد تا با افزایش موثر عرضه پول از طریق وام دهی، پول تولید کنند. این رویه مبتنی بر این فرض است که همه سپرده گذاران همزمان وجوه خود را برداشت نخواهند کرد، که ثبات و نقدینگی سیستم بانکی را تضمین می کند.

دامپ بازار
|
Market Dump

دامپ بازار به کاهش ناگهانی و قابل توجه قیمت دارایی های مختلف مانند سهام، ارزهای دیجیتال یا کالاها اشاره دارد که منجر به فروش شدید و سریع سرمایه گذاران می شود. اغلب ناشی از فروش وحشتناک، لیکویید شدن در مقیاس بزرگ، یا احساسات منفی بازار است که منجر به کاهش قابل توجه ارزش بازار در مدت کوتاهی می شود.

نسبت سود خارجی مصرف شده (برای بیت کوین)
|
SOPR

SOPR معیار و شاخصی است برای اندازه‌گیری میانگین سود یا زیان سرمایه‌گذاران بیت‌کوین که هنگام انتقال بیت کوین استفاده می‌شود. ارزش بیشتر از 1 نشان می دهد که به طور متوسط کوین ها با سود به فروش می رسند، در حالی که ارزش کمتر از 1 نشان می دهد که آنها با ضرر می فروشند. در ماه مه، SOPR بیت کوین چندین جهش را تجربه کرد که نشان دهنده سودگیری قابل توجهی در بازارهای نقدی است.

هش
|
Hashes

اصطلاح EH/s مخفف exhashes per second است که نشان دهنده 1 کوئینتیلیون محاسبه هش در ثانیه است. این واحد اندازه گیری است که برای تعیین کمیت کل توان محاسباتی یک ارز دیجیتال از نظر استخراج شبکه استفاده می شود.

‏PH/s مخفف پتاهش در ثانیه است که نشان دهنده 1 کوادریلیون محاسبه هش در ثانیه است. این یک واحد اندازه گیری کوچکتر در مقایسه با EH/s است.

اینسکریپشن های بیت کوین
|
Bitcoin Inscriptions

اینسکریپشن های بیت کوین به تراکنش‌هایی در شبکه بیت‌کوین اشاره دارد که شامل استفاده از توکن‌های BRC-20 است که دارایی‌های توکن‌شده و برنامه‌های غیرمتمرکز در اکوسیستم بیت‌کوین هستند، مشابه توکن‌های ERC-20 که در شبکه اتریوم شاهد هستیم.

شورت اسکوییز
|
Short Square

زمانی اتفاق می‌افتد که سهام ناگهان شروع به افزایش می‌کند و معامله‌گرانی که پوزیشن شورت دارند شروع به خرید می‌کنند تا موقعیت خود را پوشش دهند، یا کارگزار موقعیت آنها را پوشش می‌دهد زیرا به حداکثر ضرر در حساب خود رسیده‌اند. این یک عدم تعادل خرید/فروش شدید ایجاد می کند و می تواند سهام را به حرکت %50 تا 100% در روز سوق دهد.

شورت اینترست
|
Short interest

شورت اینترست به تعداد سهامی اطلاق می شود که در حال حاضر توسط تمام تریدرها(از نوع short seller) در سراسر جهان به عنوان پوزیشن شورت در اختیار دارند. اگر شرکتی 10 میلیون سهم موجود (شناور) داشته باشد و 1 میلیون سهام شورت داشته باشد، شورت اینترست آن %10 است. زمانی که سهامی دارای شورت اینترست %30 یا بالاتر است، احتمال شورت اسکوییز وجود دارد.

دامیننس
|
Dominance

به میزان سهم بازار یا درصدی از کل سرمایه بازار کریپتو که یک کوین خاص در اختیار دارد، اشاره دارد. این نشان دهنده اندازه و تأثیر نسبی آن کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال در بازار است. دامیننس بیشتر یک کوین نشان می دهد که یک کوین خاص سهم بیشتری از ارزش بازار دارد.

اثبات ذخایر
|
Proof of Reserves

‏ PoR روشی است که توسط مؤسسات مالی، به ویژه در صنعت ارزهای دیجیتال، برای ارائه مدارک شفاف مبنی بر اینکه دارایی های کافی برای پوشش بدهی های خود دارند، استفاده می شود. این به معنای نشان دادن علنی وجود و اصالت ذخایر بدون افشای جزئیات حساس، تضمین مسئولیت و اطمینان به تمامیت مالی موسسه است.

موجودی خالص مشتری
|
Customer Net Balance

کل موجودی رمزارز های متعلق به مشتریان در پلتفرمی مانند Binance. این مقدار مجموع دارایی های متعلق به کاربران را نشان می دهد.

موجودی خالص بایننس
|
Binance Net Balance

کل موجودی رمزارز هایی که توسط خود صرافی نگهداری می شود، نشان دهنده میزان دارایی های متعلق به پلتفرم است

شبکه های رمزارز لایه 2
|
layer-2 crypto networks

اینها راه حل هایی هستند که بر روی بلاکچین های موجود مانند اتریوم ساخته شده اند و هدف آن بهبود مقیاس پذیری و کاهش هزینه های تراکنش است. آن‌ها با پردازش تراکنش‌های خارج از زنجیره یا استفاده از زنجیره‌های جانبی به این امر دست می‌یابند، در حالی که همچنان بر امنیت و تمرکززدایی بلاکچین تکیه می‌کنند. شبکه‌های لایه 2، تراکنش‌های سریع‌تر و کارآمدتری را امکان‌پذیر می‌کنند، و آنها را برای برنامه‌های غیرمتمرکز مختلف مناسب می‌سازد و تجربه کلی کاربر را بهبود می‌بخشد.

دستور Show Cause‏
|
Show Cause order

حکم دادگاهی است که برای یکی از طرفین دعوی صادر می شود تا با حضور در دادگاه دلایلی را ارائه دهد که چرا اقدام خاصی نباید توسط دادگاه انجام شود.

پوشش
|
Coverage

برای بستن یک پوزیشن شورت ، یک معامله گر باید پوزیشن خود را “پوشش دهد”. این خرید سهام برای پوشش سهامی است که از کارگزار خود وام گرفته اند. مانند یک معامله گر در موقعیت لانگ، آنها می توانند با افزایش های کوچک از موقعیت شورت خارج شوند.

هش پاور
|
Hash power

این به توان یا ظرفیت محاسباتی یک شبکه ماینینگ یا یک ماینر بر حسب تعداد محاسبات هش که می توانند در هر ثانیه انجام دهند اشاره دارد . سرعت و کارایی فرآیند ماینینگ را تعیین می‌کند و برای حل موفقیت‌آمیز مسائل پیچیده ریاضی برای اعتبارسنجی و ایمن کردن تراکنش‌ها در یک شبکه بلاکچین مانند بیت‌کوین بسیار مهم است.

عمق بازار
|
Market depth

این به تعداد سفارش های خرید و فروش موجود در یک بازار مالی خاص در سطوح مختلف قیمت اشاره دارد. با نشان دادن حجم سفارش هایی که باید فراتر از بهترین قیمت خرید و درخواست اجرا شوند، اطلاعاتی در مورد نقدینگی و حرکت های احتمالی قیمت ارائه می دهد.

ارزش کل قفل شده
|
TVL

‏TVL به مقدار کل ارز دیجیتال یا دارایی های قفل شده در یک پروتکل یا پلتفرم DeFi اشاره دارد. این معیار وجوه تضمین شده در پروتکل را نشان می دهد و اغلب به عنوان شاخص محبوبیت و موفقیت آن استفاده می شود. TVL با جمع کردن ارزش تمام دارایی های موجود در پروتکل، از جمله توکن ها، وام ها و اعتبارات و نقدینگی ارائه شده توسط کاربران محاسبه می شود.

نرخ رشد مرکب سالانه
|
CAGR

این مخفف عبارت Compound Annual Growth Rate است. این معیاری است که برای محاسبه میانگین نرخ رشد سالانه یک سرمایه گذاری در یک دوره خاص با در نظر گرفتن اثر ترکیبی استفاده می شود. این یک روش استاندارد برای ارزیابی و مقایسه نرخ رشد سرمایه گذاری های مختلف در طول زمان ارائه می دهد.

|
Off-ramping

این فرآیند تبدیل دوباره ارزهای دیجیتال به ارزهای فیات مانند USD، EUR یا هر ارز صادر شده توسط دولت است. Off-ramping ممکن است شامل فروش ارز دیجیتال در صرافی برای ارز فیات، انتقال ارز دیجیتال به حساب بانکی یا استفاده از کارت نقدی ارز دیجیتال برای برداشت ارز فیات از طریق خودپرداز باشد.

اوراکل ها
|
Oracles

اوراکل های بلاکچین موجودیت هایی هستند که بلاکچین ها را به سیستم های خارجی متصل می کنند و به قراردادهای هوشمند اجازه می دهند بسته به ورودی ها و خروجی های دنیای واقعی اجرا شوند. اوراکل به اکوسیستم وب 3.0 که روشی برای اتصال به سیستم های قدیمی موجوداست، منابع داده و محاسبات پیشرفته می دهد.

سقف بدهی
|
Debt Ceiling

سقف بدهی که توسط کنگره در سال 1917 ایجاد شد، مقدار پولی است که وزارت خزانه داری ایالات متحده مجاز است برای پرداخت صورت حساب های کشور مانند تامین اجتماعی، مزایای مدیکر(برنامه ملی بیمه اجتماعی)، بازپرداخت مالیات و حقوق نظامی وام بگیرد.

معاملات شورت
|
Short Side Trading

معامله گرانی که در پوزیشن شورت قرار دارند، تعادل سهام منفی ایجاد می کنند. این به این معنی است که آنها 1000- سهام را در اختیار خواهند داشت(استقراض می کنند) و به محض فروش این سهام ، از فروش سود می برند، اما باید سهام را آنگاه که قیمت آن کاهش یافته دوباره بخرند و آن را به قرض دهنده پس بدهند. زیرا برای فروش، از کارگزار با قصد پس دادن آن در مدت کوتاه قرض گرفته شده است.

میانگین هزینه دلار
|
Dollar Cost Average

این یک استراتژی است که بسیاری از سرمایه گذاران از آن استفاده می کنند، اگرچه معامله گران روزانه چندان از آن استفاده نمی کنند. این بدان معناست که اگر با وجود تغییرات قیمت در طول سال، هر ماه 1,000 دلار به دارایی اضافه کنید، دارایی دارای میانگین هزینه دلاری خواهد بود که به متعادل کردن فراز و نشیب‌های بزرگی که ممکن است هنگام گرفتن پوزیشن ها رخ داده باشد، کمک می‌کند.

میانگین هزینه
|
Cost Average

“میانگین هزینه” صرفاً میانگین هزینه خرید سهمی است که خریداری کرده اید. به این معنی که اگر یک سهم در ابتدا با قیمت واحد 10 دلار خریداری شده باشد، سپس به 11 دلار افزایش یابد و شما تصمیم بگیرید موقعیت خود را دو برابر کنید، میانگین هزینه 10.5 دلار خواهید داشت.

افزایش تدریجی (Scaling in)یا کاهش تدریجی( Scaling Out) حجم معاملات
|

برای ورود یا خروج از یک پوزیشن، یک معامله گر ممکن است “مقیاس گذاری یا scale” کند. این تکنیک، وقتی برای scale in یا افزایش تدریجی حجم پول معامله استفاده می شود، به معنای خرید بخشی از یک پوزیشن در 5.50، و اضافه کردن (یا مقیاس بندی) موقعیت دوم در 6.00 است. به دلیل scaling in با اندازه های برابر و یکنواخت هزینه متوسط برای یک تریدر 5.75 است.

معاملات لانگ ساید
|
Long Side Trading

وقتی معامله‌گران سهامی درموقعیت “لانگ”،در حال خرید سهام هستند. این به این معنی است که آنها یک موقعیت “لانگ” می گیرند و انتظار دارند سهام افزایش یابد. این معامله گران زمانی که سهام بالا می رود سود می برند یا زمانی که سهام کاهش می یابد ضرر می کنند. آنها همچنین یک موقعیت ” صعودی ” دارند. برای خروج از یک موقعیت صعودی یا لانگ، یک معامله‌گر ممکن است سهام خود را مقیاس بندی کند یا سهام را در قسمت های کوچک بفروشد.

فمیلی آفیس
|
Family Office

یک شرکت خصوصی که مدیریت سرمایه گذاری و مدیریت ثروت را برای یک خانواده ثروتمند انجام می دهد، معمولا خانواده ای با حداقل دارایی های قابل سرمایه گذاری 50 تا 100 میلیون دلار. هدف رشد و انتقال موثر ثروت بین نسل هاست.

تجزیه سهام
|
Stock Splits

تجزیه سهام می تواند قیمت سهام را تغییر دهد. اپل تصمیم گرفت سهام 7:1 را تجزیه کند. ارزش سهام 700 دلاری در x7 ضرب شد تا قیمت هر سهم به 100 دلار کاهش یابد. این به این معنی است که اگر شما دارای 100 سهام با قیمت 700 دلار هستید، اکنون مالک 7 هزار سهام با قیمت 100 دلار هستید. این امر با هدف افزایش کل سهام در گردش یا شناور در بازار است. برخی از شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند به جای آن یک تجزیه سهام معکوس انجام دهند. یک تجزیه معکوس 10:1 یک سهم به ارزش 1 دلار را می گیرد تا آن را به ارزش 10 دلار برساند. اگر قبلاً 1 هزار سهم به ارزش 1 دلار داشتید، اکنون فقط 100 سهم به ارزش هر کدام 10 دلار خواهید داشت.

عرضه ثانویه
|
Secondary Offering

عرضه ثانویه، در واقع عرضه ای است که پس از عرضه عمومی اولیه ارائه می شود. حتی اگر یک شرکت چندین عرضه ثانویه را انجام دهد، آنها همیشه ثانویه نامیده می شوند (نه سوم، چهارم). یک عرضه ثانویه با فروش سهام بیشتر باعث افزایش درآمد شرکت می شود. این امر باعث افزایش عرضه سهام در بازار و کاهش ارزش آن سهام می شود. این معمولا چیزی نیست که سرمایه گذاران بلندمدت دوست داشته باشند ببینند.

سهام شناور
|
Float

به تعداد سهام موجود برای معامله اشاره دارد. هنگامی که شرکت عرضه اولیه عمومی را انجام داد، تعداد مشخصی از سهام را منتشر کرد، این تعداد معمولاً سهام شناور است. با این حال 3 روش مختلف وجود دارد که این عدد می تواند متفاوت باشد. سهام در گردش یا شناور برابر با کل عرضه موجود در بازار است. سهام هایی که با عرضه محدود بازار و تقاضای بالا هستند سریعترین تغییرات قیمت را تجربه می کنند.

بازخرید سهام
|
Share Buy Back

بازخرید سهام” زمانی است که یک شرکت تصمیم می گیرد سهامی را که در طول IPO فروخته شده است ( عرضه عمومی اولیه ) بازخرید کند. با انجام این کار، تعداد سهام در دسترس برای معامله را کاهش می دهند و هرکسی که سهام شرکت را در اختیار دارد، شاهد افزایش ارزش سهام خود خواهد بود و بازخرید سهم، شناور یا float (تعداد سهام قابل خرید در بازار عادی) را کاهش می دهد.

عرضه عمومی اولیه
|
IPO

هنگامی که یک شرکت IPO انجام می دهد، تعداد ثابتی از سهام را در بازار آزاد به منظور افزایش سرمایه می فروشد. به عنوان مثال، این می تواند 10 میلیون سهم باشد. اگر این سهام 10 دلار به ازای هر سهم قیمت گذاری می شود، 100 میلیون دلار از IPO جمع آوری می شود. این پول برای توسعه آینده (ساخت کارخانه، سرمایه گذاری استراتژیک) در شرکت سرمایه گذاری می شود.

لگوریتم zk-SNARK
|

الگوریتم zk-SNARK به کاربر تأیید کننده اجازه می دهد تا ثابت کند که چیزی را می داند. بدون اینکه بخواهد اطلاعاتی را فاش کند. (در واقع این رویکرد به معنای اثبات دانش بدون افشای خود دانش است.)

مدرک دانش صفر
|
Zero-knowledge proof

مدرکی که توسط آن ثابت میشود که چیزی درست است، بدون اینکه هیچ اطلاعاتی به غیر از این واقعیت و آنچه از قبل می دانستند، فاش شود. این امکان اثبات داشتن دانش یا کلیدهای مخفی را فراهم می کند و در عین حال آنها را مخفی نگه می دارد.

واچینگ نهنگ ها
|
Whale watching

به تجزیه و تحلیل رفتار سرمایه‌گذاران به اصطلاح “نهنگ ها” اشاره می کند که سعی در ردیابی و کشف هرگونه پامپ یا دامپ ارزها داشته باشند.

نهنگ
|
Whale

اصطلاح عامیانه برای اشاره به یک سرمایه‌ دار استفاده می‌شود که سرمایه زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد، معمولاً شخصی است که به دنبال سرمایه‌گذاری قابل توجه است.

دست های ضعیف
|
weak hands

اصطلاح عامیانه که به افرادی اطلاق می شود که به راحتی از نوسانات شدید بازار وحشت زده می شوند و با کاهش قیمت تصمیم به فروش می گیرند و باعث کاهش بیشتر قیمت ها می شوند.

واش تریدینگ یا معاملات واشینگ
|
Wash trading

این زمانی است که سرمایه گذاران، یک معامله ی غیرواقعی انجام میدهند اما در واقعیت تقلبی است و هیچ خرید یا فروش واقعی و قانونی وجود ندارد.

کلمات بازیابی کیف پول
|
Wallet seed phrase

این لیستی از کلماتی است که برای تولید کلیدهای قطعی یا deterministic ( کلیدها دیگر به صورت تصادفی ایجاد نمی شوند، بلکه به عنوان بخشی از یک زنجیره مرتبط تولید می شوند)کیف پول ها استفاده می شود. می‌توان آن را به‌عنوان رمز عبور خصوصی یا پین برای دسترسی به وجوه ارزهای دیجیتال در نظر گرفت. ایمن نگه داشتن آن بسیار مهم است زیرا اگر شخصی به آن دسترسی پیدا کند می تواند به راحتی تمام توکن ها و دارایی های شما را بردارد.

آدرس کیف پول
|
Wallet address

کلید عمومی یک کیف پول ارز دیجیتال است که برای دریافت وجوه استفاده می شود.

کیف پول
|
Wallet

فضای دیجیتالی که به لطف استفاده از کلید خصوصی و عمومی که امکان دسترسی، مبادله و خرید ارزهای دیجیتال فرد را فراهم می‌کند، برای ذخیره کردن وجوه کریپتو استفاده می‌شود.

بازار نوسان دار و متغیر
|
Volatile market

بازاری که در آن قیمت ها به سرعت در حال نوسان هستند، بنابراین پیش بینی اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد دشوارتر است.

نصف شدن پاداش استخراج یا هاوینگ بیت کوین
|
Bitcoin Halving

رویدادی که در آن عرضه بیت کوین های جدید – و پاداش استخراج آنها – به نصف کاهش می یابد. هر هاوینگ نرخ تورم را کاهش می دهد و در نتیجه قیمت بیت کوین افزایش می یابد.

مارکت میکر یا بازارسازان خودکار مجازی
|
vAMM

گونه ای از قراردادهای هوشمند قابل برنامه ریزی که برای ایجاد خودکار بازار خود برای ارزهای دیجیتال طراحی شده اند. این امر با تنظیم سفارش‌های محدود خرید و فروش با قیمت‌های دقیق امکان‌پذیر می‌شود و نقدینگی بازار را در دوره‌هایی که هیچ خریدار یا فروشنده فعالی وجود ندارد، تامین می‌کند.

جومو
|
JOMO

مخفف انگلیسی “Joy of Missing Out” است به احساس قدردانی اشاره دارد که از تسلیم نشدن در برابر فشار تصمیمات بد ناشی می شود.

این احساس برعکس “ترس از دست دادن” (FOMO) است که بسیاری از مردم آن را تجربه می کنند. «لذت بیرون ماندن» زمانی تجربه می‌شود که فرد تمایل داشته باشند اخبار غلط و گمراه‌کننده را دنبال کند و با اجتناب از آن، بتواند «قسر در برود».

احراز هویت دو مرحله ای
|
Two-factor authentication ‏(2FA )

روشی برای تأیید هویت ادعا شده کاربر که در آن دو بخش جداگانه لازم است. این دو بخش معمولاً شامل چیزی است که آنها می دانند (رمز عبور) و چیزی که آن ها دارند (توکن امنیتی).

سیستم بی نیاز از اعتماد
|
Trustless

اصطلاحی که برای توصیف سیستمی استفاده می شود که نیازی به اعتماد به هیچ طرفی ندارد زیرا از مکانیسم های رمزگذاری و اجماعی برای امنیت استفاده می کند.

استخر معاملات
|
transaction pool

عنصر مرکزی گره‌ها در یک بلاکچین که در آن تمام تراکنش‌های در حال انتظار/تأیید نشده تا زمانی که در بلوک‌ها استخراج شوند، ذخیره می‌شوند. این کار معمولاً در یک زمان انجام می شود، اما بسته به اینکه چندین مورد در دسترس باشد، می تواند همزمان اتفاق بیفتد.

انعطاف پذیری معامله
|
Transaction malleability

توانایی تغییر بسیار کم در یک تراکنش قبل از انتشار آن در سراسر شبکه به منظور شناسایی آسان آن را گویند؛ این می تواند ماینرها/اعتبارسنجی ها را وادار کند تا نسخه های مختلفی از تراکنش مذکور را بسته به موقعیت آنها در بلاکچین ببینند. Segwit این مشکل را برطرف می کند زیرا امضاها دیگر با داده های تراکنش گنجانده نمی شوند.

کارمزد معاملات
|
transaction fee market

مکانیزمی که به کاربران پلتفرم بلاکچین که خودشان اعتباردهنده/ماینر نیستند، اما همچنان می‌خواهند تراکنش‌هایشان به سرعت تأیید شود، اجازه می‌دهد تا داوطلبانه کارمزدها را افزایش دهند تا ماینرها را تشویق کنند تا آنها را نسبت به دیگران اولویت دهند. این کار از طریق پیشنهاد حین مزایده در بلوک‌ها انجام می‌شود تا همه تراکنش‌های با کارمزد یکسان یا مشابه قبل از آنهایی که کارمزد کمتری دارند، پذیرفته شده و در بلوک مذکور گنجانده شوند.

تکنولوژی دفتر کل توزیع شده
|
DLT

سیستم دیجیتالی برای ثبت معاملات دارایی ها که در آن تراکنش ها و جزئیات آن در چندین مکان به طور همزمان ثبت می شود. بر خلاف پایگاه داده های سنتی، دفتر کل توزیع شده هیچ ذخیره مرکزی داده یا عملکرد مدیریتی ندارند.

کارمزد معامله
|
transaction fee

مبلغی که به استخراج‌کنندگان پرداخت می‌شود تا تراکنش‌ها ی درون بلوک‌ها را تأیید کنند و آنها را به شبکه بلاکچین اضافه کنند. این بخشی از مبلغ در حال انتقال نیست، بلکه هزینه اضافی است که توسط کاربرانی که توکن‌ها را از طریق قراردادهای هوشمند (که توکن‌ها را به صورت خودکار ارسال می‌کنند) ارسال می‌کنند. به عبارت دیگر، این مبلغی است که هنگام انتقال ارز دیجیتال در هر بازه زمانی معینی به ماینر خود پرداخت می کنید.

ارزش کل قفل شده
|
TVL

این به ارزش کل سکه هایی اشاره دارد که در یک مسترنود قفل شده است تقسیم بر تعداد کل مسترنودهای دیگر موجود در یک تاریخ خاص. از آنجایی که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه تعداد مسترنود دیگر ممکن است ایجاد یا از بین بروند، TVL تخمینی را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بفهمیم یک پروژه کم‌تر یا بیشتر ارزش‌گذاری شده است (اما توجه به این نکته مهم است که TVL کامل نیست و بنابراین باید با احتیاط و همراه با سایر شاخص ها استفاده شود).

توکنومیک
|
Tokenomics

مطالعه چگونگی تأثیر متغیرهای مختلف در اقتصاد بر یکدیگر و تأثیرگذاری بر فرآیند تصمیم گیری. این شاخه‌ای از علم اقتصاد است که به چگونگی تأثیر طبقات مختلف دارایی‌ها که دارای ارزش پولی هستند، بر پویایی یک اقتصاد می‌پردازد.

توکن ها
|
Tokens

یک واحد ارزش که برای اهداف مختلف در یک اکوسیستم کریپتو استفاده می شود. توکن ها می توانند هر دارایی ای از جمله کالاهایی مانند طلا یا دانه های قهوه تا حق امتیازها، املاک و مستغلات یا حتی سایر ارزهای دیجیتال را نشان دهند.

دفتر بدون توکن
|
Tokenless ledger

به عنوان یک بلاکچین «خالص» یا «فقط تراکنش» شناخته می شود، یک نوع خاص از دفتر کل توزیع شده است که برای کار و عملکرد به هیچ ارز بومی نیاز ندارد.

توقف سفارش
|
Stop order

دستورالعملی که توسط سرمایه گذار هنگام ثبت سفارش خرید یا فروش در بازار ثبت می شود. شرطی را تعیین می کند که در صورت تحقق این شرط (زمانی که بازار به نرخ معینی می رسد) آن به طور خودکار موقعیت یا پوزیشن خود را می بندند.

استیکینگ
|
Staking

هنگامی که سکه ها را استیک می کنید، به طور موثر آنها را به منظور حفظ شبکه در یک کیف پول دیجیتال قفل می کنید. هنگامی که کیف پول شما در حال استیکینگ است، سکه ها/توکن های بیشتری به شما پاداش داده می شود، اما این بدان معناست که شما نمی توانید این سکه ها را تا زمانی که قفل هستند معامله کنید.

استیبل کوین
|

یک ارز دیجیتال ساخته شده به منظور به حداقل رساندن نوسانات قیمت، معمولاً از طریق ثابت نگهداشتن ارزش یا عرضه آن در مقابل یک دارایی فیزیکی مثل ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا فلزاتی مانند نقره و طلا است.

شرکت با هدف ویژه‌ی تملک
|
SPAC

مخفف شرکتی با هدف ویژه‌ی تملک (special Purpose acquisition Company) است، نوعی وثیقه هستند که از ادغام چندین ردیف دارایی مختلف در یک ردیف ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، SPAC ها را می توان برای ثبت یک عرضه اولیه عمومی (IPO) استفاده کرد، جایی که خود شرکت هنوز وجود ندارد ولی در آینده وجود خواهد داشت؛ به طوریکه در آینده به اندازه کافی سودآور شود تا برنامه های خود را انجام دهد و تمام الزامات مورد نیاز قبل از انجام آن را فراهم کند.

سافت فورک
|
soft fork

ارتقاء به یک پروتکل بلاکچین که در آن صرفا تراکنش های معتبر قبلی، نامعتبر می شوند.

قرارداد هوشمند
|
Smart Conrtract

یک قطعه کد که پس از فراهم شدن شرایط خاص روی بلاکچین اجرا می شود. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بدون نیاز به ساخت بلاکچین از ابتدا برنامه‌های غیرمتمرکز بسازند.

شِت کوین
|
shitcoin

یک اصطلاح تحقیرآمیز است که برای توصیف رمزارزهایی که از نظر ارزش ضعیف هستند و احتمال شکست دارند استفاده می شود.

زنجیره کناری
|
Sidechain

یک بلاکچین مجزا اما قابل تعامل که به موازات زنجیره اصلی اجرا می شود و امکان انتقال دارایی ها بین آنها را فراهم می کند. معمولاً تراکنش‌های سریع‌تر با هزینه‌های کمتر را امکان‌پذیر می‌کند، زیرا در شبکه گسترده‌تر گنجانده نشده‌اند.

شیلینگ
|
shilling

نوعی تبلیغات است که در آن شخصی با استفاده از رسانه های اجتماعی یا نفوذ آنها برای جلب توجه به سمت آن، اغلب بدون توجه به کیفیت سکه، یک ارز دیجیتال را به شدت تبلیغ می کند.

شاردینگ
|
sharding

فرآیندی که شامل تقسیم یک شبکه بلاکچین به گروه‌های کوچک‌تری از اشکال به نام shards(خرده ریز) است که هر کدام مسئول پردازش تراکنش‌ها به صورت موازی هستند. قرار است این کار فشار سایر اجزا مانند CPU یا GPU را کاهش دهد تا بتوان از قدرت محاسباتی بیشتری برای حل معماهای رمزنگاری و دستیابی به اجماع استفاده کرد.

اعلامیه Wells
|
Wells Notice

این یک اطلاعیه از SEC است که به افراد یا شرکت‌ها اطلاع می‌دهد که آژانس در حال برنامه‌ریزی برای اجرای یک اقدام اجرایی علیه آنها است. در پایان تحقیقات ارسال می شود و متهم می تواند ظرف 30 روز با بیانیه کتبی پاسخ دهد.

بیت کوین اوردینال
|
Bitcoin Ordinals

Ordinals به کاربران اجازه می دهد تا داده ها را در تصاویر و سایر انواع رسانه ها در بلوک های تازه استخراج شده در بلاکچین بیت کوین ثبت کنند. به عبارت دیگر، این یک روش جدید برای ضرب NFT در بیت کوین است، روشی که شامل قرار دادن محتوای واقعی NFT به طور کامل در زنجیره است.

دیوار فروش
|
Sell wall

سفارش باز بزرگی که در یک صرافی با هدف کاهش قیمت یک دارایی یا ارز دیجیتال خاص انجام می‌شود و در عین حال تلاش می‌شود مردم را از خرید آن منصرف کند و همچنین از فروش همه افراد دیگر جلوگیری کند، مگر آنکه آنها راضی به فروش در قیمت کمتری شوند.

|
Segregated witness ‏(segwit)

ارتقاء سافت فورک در پروتکل بیت کوین که توسط تیم توسعه Bitcoin Core پیشنهاد شده و در سال 2017 فعال شده است. ظرفیت شبکه (تراکنش ها در ثانیه)، انعطاف پذیری آن را افزایش می دهد و سربار آن را کاهش می دهد.

اسکالپینگ
|
Scalping

فرآیند خرید و فروش یک سکه/توکن چندین بار در یک روز در بازه‌های زمانی کوتاه به منظور سود بردن از نوسانات قیمت کوچک در آن دوره را اسکالپینگ گویند. این موارد اغلب زمانی اتفاق می‌افتند که حجم پایینی وجود دارد، اما بسیاری از صرافی‌ها محدودیت‌های روزانه‌ای برای میزان معامله دارند، بنابراین برخی از معامله‌گران سعی می‌کنند با انجام معاملات مکرر در طول این دوره‌ها، از مزایای این دوره‌ها استفاده کنند.

مقیاس پذیری
|
Scalability

توانایی یک سیستم، شبکه یا فرآیند برای رسیدگی به حجم فزاینده ای از کار را مقایس پذیری گویند. خواه محصولاتی باشد که به صورت آنلاین توسط یک فروشگاه تجارت الکترونیک فروخته می شوند یا افزایش حجم تراکنش در یک شبکه بلاکچین بدون به خطر انداختن الزامات ایمنی/یکپارچگی یا عملکرد/سرعت به هیچ وجه نسبت به شکل اولیه آن در زمان اولین ایجاد.

ساتوشی ناکاموتو
|
Satoshi Nakamoto

نام مستعار خالق(های) پشت بیت کوین، هویت واقعی آنها امروز با وجود چندین تلاش برای حل این معمای در حال انجام یک راز باقی مانده است.

راگ پول
|
Rug pull

یک نوع روش تقلب در ارزهای دیجیتال که در آن توسعه دهندگان کریپتو پروژه را رها کرده و با پول سرمایه گذاران فرار می کنند.

بازده سرمایه گذاری
|
ROI

مخفف شده Return on investment، درصد بازگشت سرمایه نسبت به سرمایه گذاری اولیه را گویند. اغلب برای اندازه گیری عملکرد یک ارز دیجیتال یا استراتژی معاملاتی خاص استفاده می شود، جایی که اعداد بالاتر نشان دهنده نتایج بهتر است.


|
Rekt

یک اصطلاح عامیانه که برای توصیف وضعیتی استفاده می شود که در آن یک سرمایه گذار با از دست دادن تمام پول خود به دلیل ترید یا سایر عوامل در بازار، “نابود” می شود.

مقررات
|
Regulation

قوانینی که توسط یک دولت برای اجرای انطباق با قوانین و استانداردها برای مشاغل یا صنایع خاص ایجاد شده است را گویند.

باج افزار
|
Ransomware

نوعی بدافزار است که رایانه‌ها را آلوده می‌کند و فایل‌ها را رمزگذاری می‌کند و آن‌ها را گروگان نگه می‌دارد تا زمانی که مالک برای بازگرداندن دسترسی پول یا همان باج را پرداخت کند.

ضد کوانتومی
|
Quantum-proof

یک بلاکچین که در برابر حملات کامپیوترهای کوانتومی مقاوم است. رایانه‌های کوانتومی هنوز کاملاً کار نمی‌کنند، اما به مرحله‌ای رسیده‌اند که تصور می‌شود در آینده می‌توان آن‌ها را پیاده‌سازی کرد، این باعث می‌شود روش‌های رمزگذاری فعلی مانند SHA-256 (که بیت‌کوین به آن متکی است) به دلیل توانایی که آنها در شکستن کدهای رمزنگاری دارند و این توانایی بسیار سریعتر از محاسبات سنتی است آسیب‌پذیر باشد.

کلید خصوصی
|
Private key

یک کلید رمزنگاری که به کاربران امکان می دهد ارزهای دیجیتال را از کیف پول خود ارسال کنند، اما نمی توان از آن برای دریافت وجوه استفاده کرد. آنها منحصر به فرد هستند و معمولاً از 64 کاراکتر تشکیل شده اند که برای رمزگشایی کیف پول خود یا ایجاد امضای دیجیتال استفاده می شود.

|
Pump و dump

خرید و فروش سکه در بازار برای افزایش قیمت و جذب سایر کاربران و در پی آن به دنبال سودجویی برای منافع خود را پامپ و دامپ میگویند.

کلید عمومی
|
Public key

یک کلید رمزنگاری که به کاربر اجازه می‌دهد ارز رمزنگاری شده را از کاربر دیگری دریافت کند، اما نمی‌توان از آن برای ارسال وجوه استفاده کرد. آنها منحصر به فرد هستند و معمولاً از 64 کاراکتر برای رمزگذاری کیف پول شما یا ایجاد امضای دیجیتال تشکیل شده اند.

اثبات کار
|
Proof of work (PoW)

الگوریتم اجماع برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاکچین استفاده می‌شود، که کاربران را ملزم می‌کند تا پازل‌های محاسباتی پیچیده را حل کنند تا بلوک‌های جدیدی به زنجیره اضافه کنند.

اثبات سهام
|
Proof of stake (PoS)

نوعی اعتبارسنجی که از اعضا/گره‌ها می‌خواهد مالکیت مقدار معینی از ارزهای دیجیتال را برای تضمین حق رای خود در تأیید تراکنش اثبات کنند.

|
‏Proof of burn ‌‌‌‏(PoB)

نوعی الگوریتم اجماع که کاربران را ملزم می‌کند تا برخی از توکن ها را با ارسال به آدرسی غیرقابل مصرف «بسوزانند» یا تبدیل کنند، تا بدین ترتیب ثابت می‌کند که آنها شرکت‌کنندگان واقعی و فعال در شبکه هستند.

|
Proof of authority ‏(PoA)

مکانیزم اجماع که در آن اعتبارسنجی‌ها باید قبل از ورود به گره‌های شبکه برای تأیید تراکنش‌ها، مالکیت مقدار یا نوع خاصی از سهام را نشان دهند. این توسط شبکه‌های بلاکچین مختلف، از جمله شبکه‌های POA (بر اساس اتریوم) و Oyster Pearl (بر اساس IOTA Tangle) پیاده‌سازی شده است.

|
Permissioned ledger

دفتر کل توزیع شده که فقط اعضای خاصی مجاز به دسترسی هستند. این معمولاً توسط مجموعه ای از قوانین یا یک لایه کنترل دسترسی تعیین می شود.

|
Peer to Peer‏ (P2P)

سیستمی که در آن دو طرف می توانند معاملات مالی را با یکدیگر بدون دخالت شخص ثالث انجام دهند، مانند یک بانک. بلاکچین نمونه ای از این است زیرا گره های شبکه خود را مستقیماً به یکدیگر متصل می کند و به آنها اجازه می دهد تا داده ها / تراکنش ها را آزادانه بین خود به اشتراک بگذارند.

حکمرانی
|
On-chain governance

سیستمی در فناوری بلاکچین که در آن دارندگان توکن رای می دهند و در مورد تغییرات یا ارتقاء پیشنهادی برای بهبود عملکرد شبکه بدون به خطر انداختن امنیت آن تصمیم می گیرند.

گره
|
Node

یک کامپیوتر متصل که بخشی از یک شبکه است، که در این مورد بلاکچین است. همه گره ها برابر هستند و هر یک می تواند برای توزیع پیام در کل سیستم استفاده شود.

|
NFT

nft مخفف non-fungible tokens برای توکن های غیر قابل تعویض بکار برده می شود. آنها دارایی های دیجیتالی منحصر به فرد هستند و نمی توان آنها را با اقلام عمومی مانند سکه یا الماس جایگزین کرد.

ریگ های ماین
|
Mining rigs

رایانه‌های اختصاصی که برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین و غیره استفاده می‌شوند. اینها ماشین‌های سفارشی‌ شده‌اند که به‌طور خاص برای استخراج سکه‌ها با یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل پیچیده ریاضی برای افزودن آنها به دفتر کل عمومی طراحی شده‌اند. در آنها چندین کارت گرافیک همراه با پردازنده‌ها و سیستم‌های خنک‌کننده مخصوص طراحی شده نصب می شود، که به آنها کمک می‌کند بهتر از کامپیوترهای معمولی و به تنهایی کار کنند.

سختی استخراج
|
Mining difficulty

فرآیندی که در آن ماینرها باید از قدرت محاسباتی خود برای حل پازل های رمزنگاری پیچیده قبل از تأیید تراکنش ها و کسب پاداش استخراج استفاده کنند. سطح سختی شبکه به عنوان شاخصی از رقابت ماینینگ در هر لحظه از زمان عمل می کند.

استخراج کردن
|
mining

فرآیند ایجاد واحدهای ارزهای دیجیتال جدید با حل مسائل پیچیده ریاضی، که سپس تأیید شده و به شبکه بلاکچین اضافه می شوند ماین کردن می‌گویند. ماینرها معمولاً برای کار خود پاداشی به شکل سکه هایی که استخراج می کنند دریافت می کنند.

استخراج کننده
|
Miner

یک فرد یا گروهی از افراد که از قدرت محاسباتی خود برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین استفاده می‌کنند، و در ازای این سرویس، پاداش دریافت می‌کنند.

|
Mimblewimble

یک ارتقاء پیشنهادی به پروتکل بیت کوین شامل چندین تغییر جداگانه است که هدف آن بهبود حریم خصوصی و مقیاس پذیری است. یکی از تغییرات اصلی که ارائه می‌کند، تراکنش‌های محرمانه است که هم مبالغ و هم سایر ابرداده‌های تراکنش را مخفی می‌کند. اولین بار توسط تام الویس جدوسور (نام مستعار ولدمورت دشمن هری پاتر) در سال 2016 پیشنهاد شد.

میم کوین
|
Memecoin

یک ارز دیجیتال بدون ارزش ذاتی و برای اهداف سوشال مدیا یا رسانه های اجتماعی استفاده می شود.

ارزش بازار
|
Market capitalization

ارزش کل حجم عرضه در گردش یک ارز دیجیتال، با ضرب قیمت فعلی آن در کل عرضه آن محاسبه می شود.

شبکه Lightning
|

راه حلی با هدف افزایش سرعت تراکنش ها در شبکه بیت کوین با انتقال آن ها از شبکه اصلی خود به شبکه ثانویه دیگر اما متصل به آن به نام شبکه لایتنینگ است. این شبکه یک سیستم غیرمتمرکز از کانال‌های از پیش ایجاد شده است که در آن افراد می‌توانند معاملات و تراکنش‌های خود را بدون اجماع جهانی و تأیید استخراج‌کنندگان در شبکه بومی بیت‌کوین انجام دهند، بنابراین زمان اعتبارسنجی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

لامبو
|
Lambo

اصطلاح عامیانه ای که با اشاره به لامبورگینی استفاده می شود و اغلب نشان دهنده این است که با توجه به شرایط فعلی بازار، یک فرد چقدر سریع انتظار دارد ثروتمند شود. همچنین اغلب به صورت طعنه آمیزی برای بیان عکس آن استفاده می شود: اینکه شخصی پول زیادی را در دوره های نزولی از دست داده است.

|
KYC

مخفف «Know Your Customer» به معنی دریافت و تأیید اطلاعات شناسایی فردی از مشتریان برای اهداف تجاری و قبل از اجازه دسترسی به خدمات یا محصولات به آنها اشاره دارد.

|
IEO

مخفف عبارت “Initial Exchange Offer”، زمانی است که یک سکه برای اولین بار از طریق صرافی ارز دیجیتال فروخته می شود.

|
IDO

مخفف عبارت Initial Decentralized Offer است. شبیه به یک ICO است که در بالا توضیح داده شد اما به کاربران اجازه می دهد تا قبل از راه اندازی رسمی با یکدیگر تعامل داشته باشند.

|
ICO

به معنای عرضه اولیه سکه و مخفف Initial Coin Offering است. این اولین پیشنهاد برای خرید و فروش عمومی توکن ها یا دارایی های دیجیتال در یک پروژه بلاکچین تازه متولد شده است.

کیف پول گرم
|
Hot wallet

هر کیف پول رمزنگاری متصل به اینترنت یا به اصطلاح کیف پول های گرم، در معرض خطر هک شدن قرار دارد. استفاده از آنها برای ذخیره طولانی مدت توصیه نمی شود، بلکه به عنوان راهی برای ارسال/دریافت وجوه در صورت لزوم پیشنهاد می شوند.

|
HODL

یک اشتباه تایپی عمدی برای کلمه “hold” که در ابتدا توسط یک کاربر ناشناس در فروم Bitcointalk ارسال شد، بعداً جامعه ارزهای دیجیتال آن را در عامیانه برای نگهداری طولانی مدت یک ارز دیجیتال با وجود نوسانات بازار استفاده کرد.

|
Hedging

این به استفاده از دو استراتژی مختلف برای کاهش ریسک موجود در یک سرمایه گذاری اشاره دارد. به عنوان مثال، یک سرمایه گذار ممکن است با گرفتن یک پوزیشن long و short به طور همزمان، پوشش ریسک داشته باشد. این باعث می‌شود که میزان قرار گرفتن در معرض تغییرات کمتر از زمانی باشد که فقط در مورد آن دارایی/معامله خاص فقط short یا long گرفتید.

عملکرد هش
|
Hash function

نوع خاصی از الگوریتم که داده های دریافتی را با هر اندازه ای ترسیم و آن را با اندازه از پیش تعیین شده در خروجی ارسال کند، همچنین به عنوان یک تابع کریپتویی نامیده می شود زیرا اغلب برای رمزگذاری و سایر اهداف امنیتی استفاده می شود، جایی که نمی توان آن را به تنهایی از طریق محاسبات معکوس کرد. هش کردن یک رشته/فایل/سند ورودی را می گیرد و هر بار همان چیزی را منتشر می کند تا زمانی که محتوای اصلی آن حتی با یک حرف یا کاراکتر تغییر نکرده باشد. این فرآیند غیرقابل برگشت است، و برگشت به عقب برای کشف آنچه مورد استفاده قرار گرفته تقریباً غیرممکن است، مگر اینکه شخصی به کلید خصوصی مرتبط با هر تراکنش در شبکه‌های بلاکچین که حاوی این هش‌های نوشته شده در بلاک‌های خود هستند، دسترسی داشته باشد. الگوریتم هش هر ارز دیجیتال قبل از تایید وجود آن باید الزامات خاصی را برآورده کند.

کیف پول سخت افزاری
|

به عنوان کیف پول سرد نیز شناخته می‌شود، در اصل یک حافظه USB است که می‌تواند برای تراکنش‌های آفلاین و ایمن نگه داشتن کلیدهای خصوصی شما استفاده شود. این کیف پول نسبت به سایر انواع کیف پول ها ایمن تر بنظر میرسد زیرا در صورت گم کردن آن، دسترسی به آنها سخت تر است. انواع مختلفی از جمله کاغذی و دیجیتالی وجود دارد اما هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

|
Halving

فرآیندی که طی آن پاداش استخراج بیت کوین هر چهار سال 50% کاهش می یابد. این کار با هدف ایجاد کمبود و کنترل عرضه کل انجام می شود (زیرا بیش از 21 میلیون بیت کوین هرگز نمیتوان استخراج کرد).

هارد فورک
|
Hard fork

یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری است که با نسخه‌های قبلی همان پروتکل رمزنگاری سازگار نیست. در نتیجه، یک شبکه جدید با شروع از بلوک 0 ایجاد می شود.

بلوک جنسیس یا پیدایش
|

اولین بلوک در بلاکچین، معمولاً در سیستم کوین و سکه کدگذاری می‌شود و از آن برای راه‌اندازی شبکه استفاده می‌شود.

کارمزد تراکنش
|
Gas

به هزینه تراکنش برای اجرای قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم و سایر پلتفرم های مشابه میگویند. این مبلغ در واحدهایی به نام Gwei پرداخت می شود که یک میلیاردم اتر است.

فیوچرز
|
Futures

نوعی قرارداد برای خرید یا فروش یک دارایی در آینده اما به قیمت تعیین شده امروز است. سرمایه گذاران از این قراردادها هم به عنوان پوششی در برابر ریسک و هم برای افزایش سود معاملاتی استفاده می کنند.

فورک
|
Fork

یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری است که با نسخه‌های قبلی همان پروتکل رمزنگاری سازگار نیست و یک شاخه کاملاً جدید از بلوک 0 را ایجاد می‌کند.

|
Flippening

لحظه ای که ارزش بازار یک ارز دیجیتال (یا ارزش کل توکن های در گردش) از ارزش ارز دیجیتال دیگر بیشتر می شود.

درگاه یا دروازه های فیات
|
Fiat gateways

‏یک صرافی ارز دیجیتال که به کاربران امکان واریز ارزهای فیات مانند دلار یا یورو را به حساب خود میدهد.

شاخص ترس و طمع
|

شاخص ‏Fear and greed، یک شاخص تکنیکال است که احساسات بازار را بر اساس قیمت چندین دارایی مختلف اندازه گیری می کند.

صرافی
|

پلتفرم هایی که به کاربران امکان خرید و فروش یا مبادله ارزهای دیجیتال با سایر ارزهای دیجیتال یا ارزهای سنتی مانند دلار آمریکا یا یورو را می دهند صرافی میگویند. صرافی های ارزهای دیجیتال، بخش مهمی از اکوسیستم کریپتو هستند که امکان دسترسی کاربران به وجوه رمزنگاری را فراهم می کند.

فهرست اصطلاحات