مقالات آموزشیمقالات آموزشی فارکس

خط روند چیست ؟ چگونه خط روند رسم کنیم؟

احتمالا از بسیاری از تحلیل‌گران یا معامله‌گران در بازار فارکس شنیده‌اید که “روند دوست شماست” یا “در جهت روند معامله کنید”. اما به درستی این روند و خط روند چیست و چه تاثیری در معاملات دارد؟

روند در علم تحلیل تکنیکال به معنای رفتار و حرکت قیمت است که شامل تمام افزایش و کاهش‌های قیمت می‌شود و یا ساختار قیمت است که از برآیند صعود و نزول قیمت ساخته شده است.

خط روند چیست؟

خطوط روند را میتوان رایج ترین شکل تحلیل تکنیکال در بازار فارکس دانست.و یکی از پر استفاده ترین آنهاست و اگر به درستی ترسیم شوند میتوانند مانند هر روش دیگری دقیق باشند.

خط روند (به انگلیسی Trendline) خطی است که از بالاترین قیمت‌ها (دو سقف‌ قیمت) یا پایین‌ترین قیمت‌ها (دو کف‌ قیمت) رسم می‌شود تا مسیر غالب قیمت را نشان دهد.

خطوط روند صعودی و نزولی

 

 

خط روند در تحلیل تکنیکال نوعی حمایت و مقاومت است که برعکس سطوح حمایت و مقاومت افقی با توجه به عرضه و تقاضای سهم یا ارز، در قیمت‌های گوناگون، شکل مورب به خود می‌گیرد.

متأسفانه، بیشتر معامله‌گران ترسیم خط رونـد را بدرستی انجام نمی دهند یا سعی می‌کنند خط ترسیمی شان را با بازار متناسب کنند.

بیشتر بخوانید :تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال چیست؟

انواع روند در تحلیل تکنیکال

روند در واقع جهت حرکت قیمت یک ارز را در بازارهای مالی برای تحلیلگران مشخص می‌کندو با ترسیم خطوط روند میتوان روند حرکت قیمت را تشخیص داد.

سه نوع روند وجود دارد :

1.روند صعودی

زمانی که در چارت، قیمت کف بالاتر از کف قبلی و سقف بالاتر از سقف قبلی می‌سازد، برآیند آن‌ها روند صعودی را شکل می‌دهد.

روند صعودی

2.روند نزولی :

روند نزولی در چارت زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت، سقف‌هایی پایین‌تر از سقف قبلی و کف‌هایی پایین‌تر از کف قبلی تشکیل بدهد.

روند نزولی

 

3.روند خنثی :

در روند خنثی، قیمت به هیچ سمت و سوی مشخصی نمی‌رود و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که حرکت بعدی سهم صعودی یا نزولی است و یا به اصطلاح سقف و کف قیمتی بالاتر یا پایین‌تر از قبلی تشکیل نمیشود و شیب قیمت تقریبا صفر است.

روند خنثی

شاید بخواهید درباره انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال مطالعه کنید.

نحوه ترسیم خط روند

رسم یک خط روند در تحلیل تکنیکال به‌سادگی کشیدن یک خط مستقیم است، برای ترسیم بطور صحیح، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دو سقف یا کف اصلی را پیدا کرده و آنها را به هم وصل کنید وخط را امتداد دهید .

اصولا برای ترسیم خطـوط روند از دو نقطه استفاده می‌شود، ولی برای جلوگیری از خطا و تایید روند ،بهتر است که سه نقطه را پوشش دهد، سپس آن را ادامه دهیم تا اعتبار خط روند ما ثابت شود.

ترسیم خطوط روند

مواردی که در استفاده از خطوط روند در بازار مهم هستند:

برای ترسیم خط روند معتبر حداقل به دو بالا یا پایین نیاز است، اما برای تأیید یک خط روند به سه مورد نیاز است.

هر چه خط روندی که ترسیم می کنید تندتر باشد، قابل اعتمادتر خواهد بود و احتمال شکسته شدن آن بیشتر می شود.

مانند سطوح حمایت و مقاومت افقی ، خطـوط روند هر چه بیشتر تست شوند ضعیف تر می شوند.

و مهمتر از همه، هرگز سعی نکنید خطـوط روند را با مجبور کردن آن به تناسب قیمت بازار ترسیم کنید.زیرا اگر خطـوط بدرستی مطابقت نداشته باشند ،خط روند ترسیمی شما معتبر نخواهد بود.

تشخیص انواع روند در تحلیل تکنیکال و ترسیم خط روند پایه‌ی بسیاری از تحلیل‌ها و سیستم‌های معاملاتی است.تحلیلگران معمولا پیش از هر کاری در نمودار به این کار می‌پردازند.

معامله بر خلاف روند، معمولا جزو حرکتهای پرریسک در بازارهای مالی به حساب میآید و توصیه اکثر بزرگان در بازارهای مالی این است که خلاف روند بازار معامله انجام نشود.

نکته آخر اینکه خطـوط روند ترسیم شده در تایم فریم های کوچکتر می‌توانند به حجم حساس باشند و زودتر شکسته شوند.

اگر شما در بازارهای مالی تازه کار هستید و در شناسایی روندها و همچنین ترسیم خط روند مشکل دارید میتوانید  اندیکاتورهای رسم خودکار خط روند که در بخش اندیکاتورها در سایت تی پی چارت قرار دارد دانلود و  تا زمانی که دانش خود را در زمینه خطوط روند افزایش دهید از آنها استفاده نمایید.

دیدگاه ها و نظرات

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پایگاه دانش

مشاهده همه

جدیدترین بروکرها

مشاهده همه
جدیدترین اندیکاتورها مشاهده همه